Ny OK sejler
Det første stævne
Stævner er noget langt de fleste OK-sejlere ser frem til - og med god grund! Uanset, om man hjemmefra har forventning om en stensikker placering i top 3, eller om man ser frem til at konkurrere lidt længere nede i feltet, så er stævner, for langt de fleste, noget man prioriterer i kalenderen. Fællesnævneren for stævnerne er, at det er en kombination af højkvalitet kapsejlads og bredt hyggeligt samvær på land… - og så får man også rigtig tit god forplejning!Stævnerne i OK-feltet kan deles op i tre kategorier:
- 1-dags-stævnet
- 2-dags-stævnet (Weekendstævner og NM)
- DM/EM/VM (over flere dage)
1-dags-stævnet
Denne type stævne er det, som for mange nye sejlere er nemmest at ”overskue”, men ikke nødvendigvis den eneste mulighed for at få ”stævne-debut”. De fleste sejlere ankommer samme morgen, og pakker jollen ud og gør sig klar til dagens strabadser. Første vigtige detalje når man ankommer er, at man melder sin ankomst i ”Bureauet”, og modtager sejladsbeskrivelser mm. På den måde har den arrangerende klub en chance for at følge med i antallet af sejlere der skal på vandet, og man kan samtidig selv modtage informationer mht. allerede nu planlagte ændringer. Husk, at du skal medbringe dine forsikringspapirer og dit klassebevis, som du kan blive spurgt om at fremvise ved registreringen. Ofte er der arrangeret morgenbrød og fælles kaffe i klubhuset, hvor sejlerne samles, når de har gjort deres joller klar.Omklædning er typisk i et (eller flere) fælles omklædningsrum, hvis man da ikke er typen, der klæder om ved bilens bagagerum (Se i øvrigt også tekst om beklædning).
Antallet af sejladser er forskelligt fra stævne til stævne, men det er ikke unormalt at man afvikler 3-4 sejladser på en enkelt dag. Generelt er de arrangerende klubber flinke til at skrive ind i sejladsbeskrivelsen, at dagens sidste start ikke kan ligge senere end kl. 15. Denne detalje gør, at der er en realistisk chance for, at man også kan nå at pakke sine ting sammen om eftermiddagen, uden det nødvendigvis bliver en midnatsforestilling, inden man atter er retur – hjemme på sofaen…
Efter dagens sidste sejlads returnerer sejlerne til havnen, hvor en velfortjent ”mole-pilsner” nydes sammen med de øvrige sejlere. Den bliver nydt samtidig med, at der sædvanligvis udveksles synspunkter og erfaringer afledt fra dagens sejladser.
Når protesttiden er udløbet samles sejlerne til fælles præmieoverrækkelse, og vender derefter hjemad … - måske med lidt ømme ”hænge-ben”.
Resultater er typisk tilgængelige på www.okjolle.dk en eller to dage efter stævnedagen.
2-dags-stævnet
Ved denne stævnetype, begynder den første camping-ånd at snige sig ind hos dele af feltet. Mange sejlere vælger at ankomme til sejladsen aftenen før, og der er god tradition for at der er ”hygge i lejren”. Mens nogle sejlere går tidlig til køjs, så vælger andre at hygge ved lejrbålet med de øvrige sejlere.I modsætning til ”fredags-campisterne”, så vælger andre sejlere at ankomme tidligt om morgenen på selve sejladsdagen. Proceduren er herefter stort set den samme som for 1-dags-stævnerne, hvor det igen er ”god stil” at melde sin ankomst tidligt, så arrangørerne har en chance for at vurdere, hvor mange sejlere der er ankommet.
Sejladserne starter typisk om formiddagen, og der holdes et opmærksomt øje på den efterfølgende dags vejrudsigt. Det betyder i praksis, at der afvikles der mellem 1-5 sejladser … - alt efter hvad forholdene tillader?
”All inclusive”
Ved denne stævnetype er det lidt forskelligt, hvor meget ”All inclusive”, der er inkluderet i stævnegebyret. Nogle stævner skydes i gang med fælles morgenmad (og tilhørende madpakkesmøring), mens forplejning i andre tilfælde først starter om eftermiddagen, når den første dags sejladser er afviklet. Se hvad der er inkluderet, ved at studere invitationen til det enkelte stævne på www.okjolle.dk. På den måde er du sikker på, at stævnet ikke skydes i gang, uden du har f.eks. en madpakke med på vandet. Fælles for alle stævnerne er, at OK-sejlerne i høj udstrækning får meget for pengene, og at man meget sjældent føler sig snydt.
Sejladserne kan typisk starte kl. 12:00 eller 13:00 på den første stævnedag, mens flåden typisk bliver sendt på vandet et par timer tidligere på dag 2. Den slags information er alt sammen noget, som du vil finde i invitationen til stævnet.
Varm mad på den første ”sejlads-aften” er altid inkluderet, når der er tale om et flere-dags-stævne… - og det er altid hyggeligt. Efter en lang dag på vandet er der altid en rigtig god stemning vel aftensmaden, uagtet om sejlerne sidder i et klubhus, en lade eller et aflagt cirkustelt. Selskabet er hyggeligt i OK-feltet. Igen er der nogle sejlere, der er gode til at komme i seng, mens der er andre der finder stor glæde ved at hygge ud på de sene timer. Som med så meget andet i OK-feltet, så der det et temperamentsspørgsmål, hvor meget man har energi til!
”Dag 2”.
Dag 2 starter med fælles morgenmad, og madpakke-smøring og en hyggelig stemning, hvor et ofte overhørt samtaleemne er graden af ”Ømme hængeben” fra gårsdagens strabadser. Madpakkerne smøres og lægges i plastikposer, som nemt kan opbevares i jollens agter-rum under sejladsen.
Bortset fra starttidspunktet, så er afviklingen af dag 2 en meget tæt på det, som opleves på dag 1. Dog er der her den tidligere omtalte garanterede seneste start (typisk kl. 15:00), hvilket garanterer, at jollesejlerne også har en reel mulighed for at returnere fra et stævne, uden det nødvendigvis bliver en midnatsforestilling. Antallet af sejladser afgøres af arrangørerne, men man stræber ofte efter at få afviklet minimum fem sejladser, idet den femte sejlads udløser en ”fratrækker” på resultatlisten.
Når stævnets sidste sejlads er afviklet, så påbegynder nogle pakning af jolle, mens andre prioriterer at komme ud af det våde sejlertøj inden jollen kommer på en trailer.
Så snart protesttiden er udløbet og resultaterne er opgjort, så kalder arrangørerne sammen til præmier-overrækkelse - samtidig med, at den officielle resultatliste offentliggøres. Her opfordres alle sejlere til, at man venter med at drage hjemad – til efter præmieoverrækkelsen.
Efter et par dage med dejlige udfordringer, så vender sejlerne næsen hjemad … - med en stor portion gode oplevelser i bagagen!
DM/NM/EM/VM (over flere dage)
Langt hen ad vejen, så er oplevelsen af de helt store stævner DM/EM/VM ikke meget forskellig fra 2-dagesstævnet. Der er bare mange flere af de gode oplevelser, som ligger fordelt over flere dage. Dog er der én detalje ved de store stævner, der adskiller sig fra de kortere stævner, nemlig ”Måling”. Ved de lokale stævner foretages der stikprøvekontrol på udvalgte både (du får at vide, hvis din båd er udvalgt til måling), mens det ved de store internationale stævner er alle joller, master, ror, sværd osv. der skal måles. Der er sat tid af til det i programmet, og der er mange der benytter denne lejlighed til at få undersøgt/verificeret, om alt udstyret ligger indenfor de måle-regler, der er beskrevet i OK-klassereglerne. Der er allokeret personer ved stævnerne, der hjælper med processen ved, så det er altså ikke en forudsætning, at du kender til alle mål og grænser, for at få din båd målt. Spørg din lokale måler, hvis du er i tvivl om måling? Det er smart, at få jollen målt inden et stævne. Så risikerer du ikke, at du bliver ”dømt ude”, når du ankommer til stævner. Du kan finde klassereglerne på www.okjolle.dk, hvis du er i tvivl om hvem du skal spørge?Ellers, så er ”de store stævner” generelt en massiv samling positive sejladsrelaterede oplevelser, som du oplever sammen med en hel flok andre ”drengerøve”, der har præcis den samme interesse som dig, nemlig jollesejlads!
Kom af sted…
Generelt, så er der kun én besked til dig, som endnu ikke har været med til et stævne. Kom af sted! Der er så meget at lære ved stævner, uagtet om du er rutineret eller ny i jollen. Der er plads til bredden i klassen, men der er i høj grad også meget store udfordringer til de dygtige. OK-klassen i Danmark er stor, og vokser stadig. Det gør, at man stort set altid kan finde sin egen sejlads i sejladsen. Du vil hurtigt finde ud af, at du kommer til at ligge i feltet og sejle kapsejlads med de samme sejlnumre, som du også sejlede mod i den forrige sejlads. Og, om du hårdt kæmper for at sejle fra ham i ”den røde jolle”, eller om dit mål er blot at gennemføre alle sejladser, så må du ikke snyde dig selv for den oplevelse, det er at sejle stævner.Og husk – der er præcis så meget i udfordringen, som du selv gør det til. Du kan jo altid ”trække stikket” undervejs, og returnere til havnen til en mole-øl eller en kop kaffe … - hvis batterierne er brugt op undervejs!
Jeg håber, at vises på vandet!
Thomas Kvist DEN 1336
Herslev Stand Sejlklub
D. 25/5-2018
Herslev Stand Sejlklub
D. 25/5-2018