OK-Jolle Historie


Interview med Bo Petersen til OKDIA 2016

Kilde: Bo Petersen & Jonas Börjesson Sverige

En dag I 2015 blev jeg spurgt af Jonas Börjesson Sverige, om jeg ville være med på et interview til det international OK DINGHY magasin. Det ville jeg gerne, til trods for, at det var et stort arbejde. Det skulle oversættes til engelsk og det blev derved senere også en del beskåret. Jeg syntes dog, at det var synd, at beholde det originale skriv på dansk for mig selv, og det syntes andre også, så derfor er det endt her på den danske OK-jolle klub´s hjemmeside til brug for alle.

Jeg har oversat Jonas spørgsmål, der var en blanding af Svensk og Engelsk…

There are several truly talented and dedicated sailors within the OK-dinghy class. One of them is definitely Bo Petersen from Denmark. With only a few years in the class he has already won some titles and has quickly risen to one of the stars in the class. I was curios to learn more about this mischievous sailor so I decided to ask him some questions.

First time I ever met Bo was at a one-day event on a lake southwest of Helsingör in April in 2014. In light to medium wind and in a quite competitive fleet he won all four races in big style and I remember myself being very impressed. I never talked to him then but I got the impression that he was a bit supportive and noisy (loud). Since then, I have had the opportunity to meet him several times and even though I would not say that I know him, my first impression has changed.
Bo started sailing OK-dinghy when he was 49 years old in 2012. Already in 2013 he succeeded to win the Europeans in France and in 2015 he won the Nordics…. Bla bla bla…. (Som Jonas startede sit indlæg… herefter svarede jeg på hans spørgsmål).

Q1: Hvorfor startede du med at sejle OK jolle?
Jeg havde faktisk ikke sejlet særligt meget i en 20 årig periode, lidt hist og her bla. i Snipe og 5o5. En dag i 2009 da Lisbeth og jeg gik en tur på havnen i Hellerup, fortalte jeg hende, at jeg havde stor lyst til at sejle igen og pegede på en Contender. Hun kikkede på mig og sagde at det syntes hun var en god idé (hun vidste da ikke hvad hun havde sagt ja til LoL). Der var en stor fleet af Contender i Hellerup og jeg syntes det kunne være interessant at lære den teknisk svære jolle at kende. Da jeg startede var der mange dygtige Contender sejlere i Hellerup men snart viste det sig at de faldt fra, og at jeg faktisk lå og sejlede rigtigt mange timer alene. Jeg havde bemærket at der altid og næsten hver dag var 3-8 OK joller på vandet, men jeg var ikke meget for at skifte fra Trapez til hængestropper. En dag i marts 2012 sad vi alle i klubbens restaurant og Stefan spurgte mig om jeg ikke havde lyst til at komme med ud at træne i OK, - han havde 2 OK joller og jeg måtte godt låne den ene. De lå i haven, hvor Poul Elvstrøm har boet hele sit liv og bare det, at jeg nu havde en chance for at møde min helt over alle helte, syntes jeg var fantastisk. Vi begyndte at sejle og jeg blev fascineret af OK jollen for den mindede mig om min ungdom hvor, jeg med gode resultater sejlede Europa Jolle. De 2 bådklasser minder meget om hinanden, så det var som om jeg tog et par gammel sko på der havde ligget i skabet i 30 år. Jeg havde dog et problem og det var, at min fysik var rigtig dårlig, så jeg blev faktisk lidt nedslået til at starte med. Faktisk havde jeg aldrig troet, at jeg nogen sinde ville komme til at sejle stærkt i hård vind. Efter et stykke tid gik det op for mig, at der var VM i Vallensbæk og jeg fik lyst til at træne op til det. Jeg lavede en aftale med Stefan med båd og så gik vi i gang. Det blev til mange timer på Øresund og et godt venskab blev bygget op mellem Stefan, hans familie og jeg. Da sæsonen var ovre solgte jeg min Contender og købte en træ OK jolle, DEN 1421 og var nu blevet en OKi dokie.

Q2: Hvad var dit mål med OK sejlads da du startede op? Var det bare for sjovt, - eller havde du højere planer fra start?
Efter introduktion til OK fik jeg virkeligt lyst til at sejle igen, nu ville jeg se om jeg kunne komme helt til tops. Jeg vidste, at jeg havde de bedste betingelser i Hellerup for dette, for her var de bedste i Danmark samlet. Jørgen Lindhartsen, Stefan Myralf og Jørgen Svendsen alle sejlere jeg har den dybeste respekt for. Samtidigt var dem der lige var en klasse under ret gode, så der var virkeligt noget at bygge på, modsat Contender fleeten i Hellerup. Jeg kunne også mærke, at disse jollesejlere havde fundet deres anden ungdom og havde lyst til at bruge meget tid på at udvikle klassen. Samtidigt, var det vindere, så hver gang vi var ude at sejle, blev der sejlet som var det VM… det var sjovt!

Q3: Fortæl om din sejlads- karriere fra start og til nu?
Ved min 10 års fødselsdag vågnede jeg op og på vores græsplæne stod en flot mahogni optimist jolle. Jeg havde siden jeg var 6 længtes efter at få sådan en, men min mor havde ikke mange penge (min far døde da jeg var 2 år) så det tog hende tid at spare disse penge op. Da jeg var 14 år købte jeg min første E jolle, og senere kom Henning Wind til min fødeby Faaborg og begyndte at bygge WINNER E – Joller. Han mente jeg havde talent og vi begyndte at udvikle E- jollen til det det den faktisk er i dag. I 1981 vandt jeg DM og burde ha vundet VM men blev 4 efter en sidste sejlads. I 1981 efteråret og frem mod OL 1984 Los Angeles, var jeg på det Olympiske hold i 470 jolle. I 1984 gik jeg tilbage i E-jollen og sejlede VM i Kiel og vandt Sølv. Så begyndte jeg at sejle 5o5 og det blev til mange fine resultater, DM, NM og sølv til EM. I 1990 solgte vi båden og derfra var det så familie. Der gik mange år før jeg igen kom ned i en Jolle og sejlede så en sjælden gang i mellem lidt Snipe og 5o5 og så er vi tilbage til historien om Contender og OK.

Q4: Hvornår gik det op for dig at du havde talent for sejlads?
Jeg tror jeg har et talent, men vigtigere er, - at jeg har haft en ufattelig lyst til at sejle og træne flittigt op i mod, at blive god. Som man siger, - talent er 10% resten er en vilje af jern og et stort indre ønske om resultater, for at kunne udføre det hårde arbejde af at komme helt til tops…”The 10.000 timers historie”.

Q5: Op og nedture I din sejlsports-karriere?
Det er jo altid dejligt at vinde for det er, - og skal være belønningen for det hårde arbejde og det er med til at give det hele mening. Så jeg vil mene at da jeg vandt DM i 1981 i en alder af 18 år, med rigtigt mange dygtige sejlere i et felt på næsten 100 både var et af dem. I den nye tid kunne jeg mærke hvor stolt jeg var over at vinde EM i OK 2013 i Carnac, for igen havde jeg følelsen af at få belønningen, for rigtigt mange timers træning. Her var jeg også så heldig, at jeg boede sammen med Stefan Myralf, Trine Elvstrøm og deres søde datter Maja. Vi havde en fantastisk uge i Carnac sammen på land, hvor et rigtigt varmt venskab udviklede sig og som jeg tror, bliver en fast del af resten af mit liv. Skæbnen ville jo også at jo tættere Stefan og jeg kom på hinanden på land var det også ham og jeg der skulle kæmpe om EM guld på vandet. Jeg husker, at vi satte os ned om aftenen før sidste sejlads, åbnede en flaske vin og blev enige om hvordan, vi skulle sejle mod hinanden. Det sidste vi begge ønskede var at vi skulle miste det fine venskab vi havde bygget så fint op. Vi fik ikke sejlet den sidste dag så det kom ikke på prøve, men spændende var det, for det ene øjeblik skulle vi ud at sejle i næsten ingen vind og det andet blev det igen aflyst og jeg var vinder. Det værste jeg har prøvet i min sejlsports karriere, var VM i E jolle 1981 Hoorn i Holland. Vi havde 5 sejladser i hus, før sidste dag men dommeren ville rigtigt gerne have en sejlads mere for at afslutte dette VM. Jeg førte VM med et par point, så jeg var klar til at kæmpe med alt hvad jeg havde. Om morgenen var vandet spejlblank, men i stedet for udsættelse på land, blev vi kommanderet i båden og så blev vi samlet trukket ud til banen. Vi lå der i høj sol og på badeferie helt frem til kl.15.30 og mine sejlervenner kom nu over og begyndte at ønske mig tillykke med verdensmesterskabet. Kl. 15.40 kom lidt sporadisk vind og inden vi så os om, var en start procedure i gang. I 1–2 m/s sejlede vi et opkryds og på vej mod slagmærket sprang vinden 90 grader og de skød for afkortelse. Vi lænsede i mål og jeg blev 38 i den sejlads. Jeg havde de år arbejdet hårdt for at vinde, og da vi igen blev slæbt ind i ingen vind græd jeg som havde jeg fået tæsk. Jeg kan huske, at jeg tænkte at jeg aldrig mere ville arbejde så hårdt for at vinde når resultater, - så uretfærdigt kunne tages fra en. Der var 22 protester mod denne ene sejlads, men alle blev underkendt og jeg blev nummer fire. Jeg husker at jeg stod der og kikkede op på podiet for Guld, Sølv og Bronze og aldrig har jeg nogen sinde følt mig så ydmyget af Vor Herre. Det tog mig rigtigt mange år at tilgive ham for min skæbne.

Q6: Hvad anser du for dine styrke, når det kommer an på sejlads? (starts, strategy-tactics, boat-handling, feel for speed…)
Det fantastiske ved sejlsport og især jollesport, er at den rummer et utal af facetter der skal mestres, hvis delmængde giver det samlede resultat af at føre din båd til sejr. Jeg tror altid, at jeg har været bevidst om dette og at træne netop det jeg ikke var god til. Jeg har altid holdt meget af at sejle alene, og for at jeg har følt at jeg har fået noget ud af mine 2 timer på vandet, har jeg været meget bevidst om, hvad jeg ville bruge tiden på der ude. Jeg tror min styrke ligger i at planlægge og være koncentreret om at følge min game plan. At sejle Jolle kræver stor teknik både på kryds og læns. Disse teknikker skal trænes flittigt med hovedet, således at når timer går med at øve dem sætter de sig i kroppen og bliver en del af dig. I jolle er det vigtigt at jolle og personen der sejler, smelter sammen og bliver til et, uden hjernes indblanding. Vi kender alle til at kende et pc program så godt at man ikke tænker over dets brug. Man bruger det uden at tænke, men når man skal forklare hvad man gør, er det straks en anden sag, for nu skal hjernen pludseligt til at tage over og det skaber problemer. Det samme sker i jolle sejlads. Hjernen skal blande sig så lidt som muligt under stresset kapsejlads og al justering af båd skal komme af sig selv på de rette tidspunkter. Det frigiver hjernen til at varetage de mange ubekendte taktiske aspekter i kapsejlads. Jeg tror at min styrke ligger i at jeg ved det og arbejder målrettet efter at forbedre dette. I kapsejlads er man koncentreret i ca. 1.5 time for en sejlads. Vi er en af de sportsgrene hvor det er tilfældet. Mit bud er, at man vel i gennemsnit er top koncentreret i ca. 50-60% af tiden. I let vejr er det mindre, og rigtigt mange smider en god placering væk i løbet af en sejlads og som regel er begrundelsen den, at båden ikke sejler særligt stærkt i svag vind. Jeg tror noget andet. Dem der er gode til at sejle i let vind skyldes ofte en stor del, deres evne til at holde fokus, være ”In the zone” i længere tid en deres konkurrenter. Jeg tror at en af mine styrker er, at jeg ved at det hænger sådan sammen og prøver at forbedre dette. At jeg ikke løber tør for sukker også i let vind. Jeg har fundet ud af at en af de største grunde til, at man mister fokus er, at man ikke indtager væske nok og at kroppen løber tør for de kemikalier der netop er med til at holde et godt fokus. Jeg er bevidst under kapsejlads og for så vidt også træning at forbedre evnen til at opretholde min koncentration… VIGTIGT for her er rigtigt mange meter at tjene. Hvis man er i dårlig form i sejlads i hård vind, er det udelukkende koncentrationen der ryger først og båden tager mere og mere over og styrer dig og ikke omvendt. Vi kender alle til, at når det begynder at syre til i lår så ryger fokus i lår og man begynder at arbejde intenst på at finde en stilling, hvor det ikke gør ondt. Her er det for sent og man vil kun sejle på halv kraft. Derfor er mit bedste råd til alle jollesejlere, at jo mere de sørger for at komme ud i hård vind og få kørt sømil i lår jo bedre. Træn gerne med sukker, for det er med til at motivere dig til at presse dig selv til det yderste. Ud over det fysiske aspekt, vil din indlæring af den tekniske kontrol af jollen, være opløftet til 2. potens jo mere du træner i + 10 m/s.

Q7: Hvad vil du betegne som din svaghed i din sejlads? Eller hvad mener du at du stadigt kan forbedre?
Jeg har sejlet jolle så mange år, at jeg ved at jo bedre du er I fysisk konditionsform og kan hænge solen sort, jo hurtigere er du I luft. Jeg ved, at her hjælper mange penge til sejlgrej mig ikke!! Jeg ved også at jo mere jeg arbejder med min krop og kondition, forbedrer jeg både koncentrationsevne og derved bådens fart gennem vandet. Min svaghed med den alder jeg har, er at jeg har svært ved at finde motivation til at tage løbetøjet på og bevæge mig ned i et fitness lokale og gøre noget ved den del…jeg kan simpelt hen ikke finde lysten. Det arbejder jeg mentalt med og har søgt hjælp ude fra. Jeg vil gerne igen have en hvile puls på 50 (65)og jeg vil igen gerne se mit kropsfedt forvandle sig til muskler, men må så samtidigt konstatere, at da jeg er over 50 år er det ikke nogen nem opgave. Jeg oplevede virkeligheden til VM i Polen. Første dag vandt jeg begge sejladser i luft, og de næste 2 dage hvor det også blæste, blev mine resultater langsomt dårligere. Jeg havde problemer med mælkesyre i mine lår, og igen var det kun min vilje til at vinde, der hev en samlet Bronze medalje hjem. Jeg lovede mig selv, at dette ikke skulle ske igen og nu i skreven stund, 2. januar skal løbetøjet findes frem. Det er vigtigt for mig at komme i god form da jeg egentlig er for lille til at sejle OK, med 80 kg og kun 177 cm høj. Så en god form er vigtig for lige at få det sidste med.

Q8: Hvor tit sejler du?
Da jeg startede I 2009 med at sejle jolle igen, var det egentlig fordi jeg havde dårligt samvittighed over det, - ikke at gøre noget fysisk for min krop I mit daglige liv. Jeg købte jollen for, at jeg på en sjov måde kunne komme i bedre form og derfor have det lidt bedre med mig selv. Jeg førte min sejlads hen på det plan, at jeg, som land motionisten der løber hver anden dag, ja der skulle sejlads være så være mit løbetøj. Jeg fandt samtidigt også ud af efter en periode, at det var godt på det mentale plan, at når jeg var på vandet var fri af telefon og en voksen mands forpligtigelser. Et uundværligt frirum alle voksne menneske fortjener i sit liv. I dag kan jeg ikke undvære dette, og her midt i min indlagte pause, kan jeg se, at det ikke er så meget kapsejladsen jeg savner, men mere den næsten daglige meditation som jeg vælger at kalde det, at ligge på Sundet i mit eget univers.

Q9: Kan du beskrive en typisk træningsdag I Hellerup? (number of boats, speed-training, racing)
Vi er faktisk ikke særligt gode til at træne rigtigt sammen, for der går altid VM I det. Vi sejler typisk en 5 til 6 up- down wind sejladser som starter ved et bundmærket. Haren, går rundt om bundmærket på bagbord halse og hiver hjem til kryds, 4 og op til 12 Ok´er falder bag om haren og hiver hjem. Vi runder et udvalgt topmærke og så går den vilde jagt ned på læns. Vi laver typisk en bundmærkerunding og hiver hjem til kryds. Her efter slækkes ud og en ny start går i gang. Efter sejlads bliver der diskuteret om hvem der var hurtigst den dag og til tider går det ikke stille af. Typisk for kapsejlads træning er man tit har stærkeste grejopstilling på, for man ønsker ikke at tabe. Den bedste træning er når dette koncept droppes. Jeg har mindeværdige træningspas med Stefan og Lindhartsen. Stefan og Lindhartsen har trænet så meget Line Ups, at de begge ved hvordan det skal gøres for at få maksimum ud af dette. Vi 3 passer bare rigtigt godt sammen. Her kan forskellige master og sejl, samt disses indstillinger prøves og det er virkeligt godt. Vi burde være bedre til at dele os op på hold og praktisere sidst nævnte, men lysten til at sejle rigtig kapsejlads vinder næsten altid.

Q10: Du er ikke specielt stor af fysik og tiltrods for det, regnes du for en af de bedste I blæsende forhold… Hvodan hænger det sammen?
Jeg har kommet ind på det i det ovenfor - skrevne, men jeg tror at en kombination af at have indøvet bådens tekniske krav på rygsøjlen og derved give plads til at koncentrere mig fuldt ud om at sejle båden godt igennem bølger. Jeg er god til at hænge og kan lide det, så mine lår er som regel i god form og svigter mig sjældent. Jeg er bevidst om alt det der stoppe bådens flow og kan koncentrere mig om, at lave mindst mulige fejl. Eksempel; Teoretisk, - En båd møder måske 250 bølger på hvert kryds og hver gang du sejler båden forkert ind i disse bølger mister du ca. 1m pr gang. Altså i alt 250 meter x 3 opkryds. (Hypotese, - min måde at tænke på) Hvis du forbedrer dette med din styring er det simpel matematik. Timingen til at komme godt igennem bølgerne, er op til dig og din teknik og din omtalte koncentration. Det samme gælder også down wind. Jo flere bølger du fanger og kommer op at surfe på, jo flere meter henter du. Jeg er meget bevidst om dette og arbejder meget intenst med at forbedre dette. Selv konstruktionen af min nye jolle har Dr. Strandberg og jeg prøvet på at forbedre dette.

Q11: Hvad er det vigtigste for at finde speed I OK sejlads? ( Mast, boat or sail?)
Hvis båden grundlæggende er sat godt op og det er de fleste både i dag hvis ejer gerne vil sejle stærkt. Så er prioriteten: God indøvet teknik, God fysisk form og en forbedret koncentration. Jeg skal lige her sige, at for at få det sidste ud af din jolle skal dit grej afstemmes. Du skal se din jolle som en personlighed og at den rummer sjæl og et svingningstal. Som mennesker ikke er ens er ej heller joller ens! Nu sætter du mast og sejl på og en kombi af disse, rummer også en sjæl med et svingningstal. De 2 sjæle skal så passes sammen, så de ikke spiller falsk. De 2 dele skal så til sidst afstemmes med dig som person, - er du aggressiv eller er du mere rolig. Se det som et instrument hvor 6 strenge har hver sit svingningstal: Alle strenges svingningstal skal nøje afstemmes, så de over for hinanden bliver en harmoni og ikke spiller falsk. Selv 2 mm på mastens placering kan være afgørende for, at det hele balancerer og svinger perfekt sammen. Derfor sker der noget hvis du ændrer på grejet, eksempelvis skifter et sejl ja så skal masten måske også ændres, så de nye svingningstal passer sammen igen… etc med masten og vejret.

Q12: Beskriv dit udstyr og hvorfor du har valgt det grej- kombi som du har valgt? (Sota, C-tech and Green)
Jeg er meget glad for den kombination af mange årsager. Jeg har et godt forhold til Bådbygger Jesper Strandberg, og i min søgen efter en jolle med en god sjæl for han er ikke bange for at prøve noget forskelligt. Strandberg jollen er en ”lille OK” og det passer godt til min vægt på 80 kg. Green sails arbejder efter et koncept jeg har tillid til. De arbejder mod et sejl som klarer sig næsten lige godt i alle vindstyrker, og har kun i ganske få perioder et svagere punkt. Sejlet, 4 CC er et meget fladt og åbent sejl, a Knife. Jørgen Holm Nielsen kender jeg 38 år tilbage, og jeg købte mit første Green sails til E-jolle i 1977. Han er een af de få mennesker, der nok har lavet flest sejl til u-stagede master i denne verden. Jeg har fuld tillid til, at han kender mig og ved hvad sejl jeg skal have til hvilken mast jeg måtte smide i hovedet på ham og vores kommunikation drejer sig, stort set kun om dybden i toppen og mastekurven. Han laver også et 8 CC til de tungere sejlere, hvor de øverste baner har mere fylde. Netop fordi mit sejl er meget fladt, kræver det en præcis styring ellers staller det. Jeg arbejder meget med bomudhalet på kryds for at ramme den helt rette dybde alt efter bølger og vindhastighed. Fremhalet bruges til at ændre vindens indgangsprofil og bliver også brugt flittigt. Man skal meget sent hale Cunningham, da sejlet i forvejen har et godt indbygget slip i toppen. Masten er fra C –Tech. C –Tech har arbejdet med et progressivt maste princip, hvor masten er meget blød i bunden op til gooseneck og så ret stiv mellem båndene. Det virker således, at man syr faconen der passer, og når man hiver hjem er der ikke den stor forandring mellem båndene. Det betyder at man i hård vind beholder den næsten samme sejlfacon, når man haler bommen i dæk og derfor holder position, åbner sejlet flot fra bund til top i pustene, og lukker til igen når pustet er væk. Den bibeholdte sejlfacon gør, at til trods for det åbne sejl kan du holde højden. De traditionelle master, flader sejlet når der kommer et pust, og du mister derfor højden og kan så ikke holde dit spor. I lang tid har det været C- Tech succes, men nu er det tilsyneladende lykkedes for Cellidth i Holland at gøre C-Tech kunsten efter og det bliver spændende, at følge disse nye master i den kommende sæson. Prisen for en mast er i alle fald billigere.

Q13: Hvordan kan du hjælpe den jævne OK sejler til at finde mere fart al-round?
Til alle sejlere som gerne vil forbedre sig kan jeg kun sige; Læs igen hvad jeg tidligere har skrevet. Find lysten til at træne disse områder og her er det vigtigt, at de tekniske spørgsmål man er i tvivl om… Spørg os! De gode sejlere i OK klassen er for de fleste meget villige til at lære fra sig og lav eventuelt træningslejre, hvor man hyrer en god sejler ind, og hvor man kan dyrke disse spørgsmål både på land og vandet. Men ellers vil jeg blot sige; Kom ud på vandet og sejl så meget som muligt og træn ovenstående teknikker og hvis du kan, må det meget gerne være i + 10 m/s for her får du 3 gange så meget indbygget træning på den samme tid. Husk at det er sjovt at sejle jollen til det yderste og hvis du kæntrer, er det jo good fun! Jeg vælter altid 2-4 gange hver gang jeg er ude at træne og hvis jeg ikke gør, har jeg ikke trænet nok på kanten af det ekstreme.

Q14: Hvordan ser du Ok klassens fremtid?
På et tidspunkt sagde Jørgen Svendsen til mig; ”tror du ikke at OK klassen dør med os”? Og jeg svarede; ”Jo det tror jeg faktisk du har ret i”! Jeg har efterfølgende revideret mine tanker om OK klassen. Jeg kan se, at vi i disse år er ved at få bygget så mange nye joller, som har den rette sex- appeal, der er tidsvarende den tid vi lever i. Med de nye fancy joller der er fuldt op på højde med Finn og E jolle, har vi en chance for, at Finn sejlere der vil sejle race, men i en lidt mindre fysisk krævende jolle vil sive ned til os. Nu er grejet der! Det samme kan man sige for E jolle sejlere og Laser sejlere som bliver for tunge til at sejle disse. De har ikke tidligere kunne se det frække i at sejle i en gammel udhungret træjolle. Vi mangler blot lidt mere Carbonfiber og så de fancy laminerede sejl, så er vi der. - Nej hr. Svendsen, jeg tror ikke længere på, at OK jollen vil dø med os, jeg tror faktisk at vi er på rette spor, - for at OK klassen kan blive rigtig stor, og at den vil trække mange gode sejlere ind til klassen i mange år frem er jeg ikke længere i tvivl om.

Q15: Hvad er dine fremtidige mål med OK sejlads? Ny båd? Hvad er dine fremtidsplaner?
Jeg har nu haft en ½ årlig pause fra at sejle og får min nye jolle fra Strandberg i Januar/februar 2016. Her går jeg i gang med at træne alle facetter af OK sejlads igen og vil med det, - sætte mig 100% op mod det kommende VM i Frankrig. Efter sæsonen 16 vil jeg over vinteren drosle lidt ned for at spare kræfter inden det igen går løs mod VM på Barbados. Efter sæsonen 2017, vil jeg tage OK jollen op til revidering og se om der måske skulle være en anden bådtype at kaste mig over… måske kunne det være Star båd, - men lad os nu se.

Kommentarer


Jeg må med stor skam tilstå, at jeg først nu læser denne artikel med/om Bo P. her 4 år efter den er skrevet.
Min umiddelbare reaktion er, at jeg vil anbefale ALLE nye som gamle sejlere at læse artiklen.
Det er en af OK klassens store mestre, som taler frit fra sejler hjerter, stor respekt herfra.
Om Bo P. kan jeg blot sige, det er sjældent man møder en trænings makker, som i den grad forstår hvad træning går ud på og kan kun takke for mange, rigtig mange, gode timer på vandet.
Som vi så tit har bekræftet overfor hinanden: hvor er vi heldige, at vi har denne sport.
8. april 2020 - 21:17



Kommentarer til historien kan tilføjes her