Din Mening


Okjolle klubbens debat side, her kan du give din mening til kende:

Navn: Stefan DEN-1423
@ Rene og andre der måtte have interesse i dette emne

Jeg orker ikke at tage kampen op med OKDIA omkring dette emne, men jeg forstår simpelhent ikke at OKDIA i så mange år har set igennem fingrene med at et og samme sejlnummer har gået igen på flere joller/klassebeviser.
I min verden er skrognummer et unikt nummer, som kun kan eksistere på en og samme båd i en jolles levetid og så er det ellers ligegyldigt hvor mange gange denne båd skifter ejer/nationalitet, så skal skroget fortsat have dette ene unikke nummer.
Derfor vil OKDIA's plaque nummeret være meget anvendeligt til dokumentation af en jolle i et klassebevis, når en jolle måles ind første gang til at være en OK jolle.

Et sejlnummer har til formål at identificeret en deltager ved en kapsejlads, så her er det blot væsentligt at samme nummer ikke optræder på flere deltager ved samme regatta (derfor et personligt sejlnummer), i bund og grund kunne der stå hvad som helst i sejlet, bare ikke det samme nummer fremkommer på mere end en deltager ved et og samme stævne.

Rene, du ved jo noget om biler, hertil kunne jeg drage en parallel.
En bil har et stelnummer, der dokumenterer hvilken bil der er tale om og nummerplade nummeret er det der tydeliggør, hvem der er ejer af pågældende bil.
Der er jo ikke nogen biler der skifter stelnummer, fordi der sker et ejerskifte af bilen, bilen er jo til stadighed den samme!!!!

Grunden til at man med biler ikke gør som vi gør i OK jolle klassen, er at der i givet fald vil kunne foregå en masse fusk/svindel med disse biler, har jeg ikke ret i det ?
Den mulighed ønsker man tydeligvis at bevare i OK jolle klassen.

Uforstående overfor at man ikke har gjort noget ved denne problemstilling, har jeg så provokeret OKDIA (og måske andre, jeg beklager) ved at sejle med DEN-6, hvor vi nu ser en reaktion, som jeg håber vil ende med at OKDIA nu sikre at en jolle får et "livsvarigt stelnummer" for det et væsentligt.
Det med personligt sejlnummer er blot en praktisk eller "Nice to have" ting.




22. januar 2014 - 18:06   

Navn: Rene

Jeg er sgu ikke enig med jer!

For det første så har et sejl nr, der er hugget i båden, en praktisk betydning hvis jeg ønsker at se om en båd er målet og har et sejl nr, så er det rigtigt at jeg kan brug ISAF nr, men for at jeg kan se sejl nr via ISAF nr kræver det adgang til målerbrev.

Argumentet for personlige sejl nr er at der er flere og der har to både, men jeg har aldrig se én eneste sejler stille op til en kapsejlads med to joller på pladsen, det er altid de samme joller, derfor burde det være muligt at få styr på sine sejl nr.
Se i lyset af OKDIAs seneste udmelding så er personlige sejl nr langt væk, derfor så syntes jeg at de danske sejlere godt kunne stramme op.

Det at en del sejlere vælger deres egne nr ser jeg som en provokation og for synligt at vise at man ønsker en regel ændring, det syntes jeg er fint nok, men nu har vi fået en fuldstændig entydig tilbage melding fra OKDIA der iøvrigt ikke kun gælder mesterskaber det gælder alle stævner hvor sejles iht. klassereglerne.

Jeg syntes klubben burde indskærpe reglen, i det mindste til vores rangliste stævner.

P.S. Det er pisse koldt i DK
22. januar 2014 - 13:00   

Navn: Svend Jakobsen 112
Lige en ting til. Reglen med at hugge nr. Ind i kølen er også en reminiscens fra "gamle dage". Indtil OKDIA blev stiftet i 1962 og nogle år frem lå retten til OK Tegningerne hos Dansk Sejlunion. De enkelte lande bestemte stort set i hvilken grad de ville følge disse tegninger. Og f.eks. England repræsenteret ved Richard Chreak-Osborne (der i øvrigt havde fået tegningerne af Paul Elvstrøm)indførte en del ændringer i de tilfælde hvor tegningerne ikke var klare eller hensigtsmæssige. Disse ændringer gjaldt så kun for England. Med andre ord: hele måle og nummersystemet var nationalt drevet uden væsentlige relationer til andre lande. Dette er nok baggrunden for det ejendommelige system, som håndhævers i dag. De der vil vide meget mere opfordres til at læse/købe jubilæumsbogen "completely OK" skrevet af Robert Deaves. Den kan købes via OKDIA, men også via Finnjollernes IFA.
22. januar 2014 - 11:07   

Navn: Svend Jakobsen 112
Endnu engang tillader jeg mig, at skrive en indlæg til OK'ernes hjemmeside, selv om jeg stadig må "nøjes" med en tykmandsjollesejle! Spørgsmålet om to/tre joller skal nok ses i historisk lys. Det var vigtigt for jollens "fædre" at OK'en var en billig båd, der kunne betales af stort set alle. Derfor måtte man ikke indføre ændringer der gjorde jolle væsentlig dyrere, hvis disse ikke var stærkt nødvendige. På generalforsamlingerne i OKDIA i 60'erne blev det utallige gang foreslået, at man kun måtte anvende et sejl og en mast til mesterskabsejladserne. Ideen var at ingen skulle have fordel af at have mange sejl/Master til forskellige forhold. Dette havde rimelig opbakning, men blev dog aldrig vedtaget. At forestille sig, at man havde to eller tre joller, og så man kunne vælge alt after forholdene, var den gang helt utopisk. Men tiderne er jo skiftet, og velstanden her og andre steder er steget betydelig, så mon ikke det kan ses som akseptabelt at have flere joller. To fuldt færdige OK'er koster jo "kun" det samme som en trediedel folkebåd eller een juniorbåd så de gamle argumenter for at begrænse grejet er næppe valide i dag. Så personlige numre vil være en stor hjælp til de "millionærer" der har flere både, og så gælder jeg bare om at skynde sig at blive "millionær"!Hilsen til OK erne.
22. januar 2014 - 10:51   

Navn: Strandberg 1430
Lauge har ret i at det ikke længere,har den store betydning at sejlnr hugges i båden. Da vi nu har isaf plaque i båden.Men det er vist heller ikke det,det handler om. Budskabet er at vi skal sejle med det nr. båden fik da den bliver klasset.
21. januar 2014 - 22:00   

Navn: Lauge
Hej strandberg.. Jeg tror der er rigelig opbakning fra både Sverige og Polen, som jo ulig Danmark er storforbruger af disse personlige nr. Dette er en helt uselvisk sag for mig, da jeg kun har een Jolle. jeg studser bare over at ingen har kunnet give mig en fornuftigt forklaring på denne regel, inkl. Reglen om at skulle mejsle DEN nr. I jollen. Joller skifter ejere på tværs af grænser og så skal denne tatovering af jollen ændres..hvorfor? Den har jo en udemærket identifikation i form af building fee med ISAF serie nr. Som i øvrigt også fremgår af målerbrevet.. Altså dem der har gyldige af sådanne.
Jeg kan næsten forstå at der ikke er opbakning for et ændrings forslag, og uanset strander den i Okdia.
Okdia vil håndhæve dette ved alle World Ranking sejladser, hvilket inkl, alle nationale mesterskaber..
21. januar 2014 - 20:45   

Navn: Rene
Det vel den danske fleet der delvis er skyld i at OKDIA nu vælger at stramme op, i 2013 sæsonen var det vel ca. 50% af fleeten der sejlede med fejlagtigt eller slet ingen sejl nr.

Så i stedet for at tale negativt om klassereglerne, der i øvrigt fungere ganske ude mærket, ville måske være bedre bare at få skiftet sejl nr. så det passer med skroget.

Man kunne forstille at grunden til at sejl nr og skrog skal matche er at det bliver markant nemmere at kontrollere om båden er målt.

Det er heller ikke rigtigt at en kapsejlads komite kan dispensere for klasseregler.
21. januar 2014 - 20:20   

Navn: Jesper Andersen DEN 981
Enig Strandberg, man sejler med det sejlnr. der passer til sin jolle Det er OKDIA der styrer det.
21. januar 2014 - 18:31   

Navn: Strandberg Næstformand
@Lauge
Generalforsamlingen 2012 pålagde bestyrelsen ,at arbejde på er forslag om
Personlige nr.
Den opgave påtog jeg mig,men jeg har ikke kunne finde den store støtte fra de andre lande.Og slet ikke fra teknisk kommittes formand. Derfor og fordi ingen i den siddende bestyrelse har et bankene hjerte for PS er denne opgave blevet nedprioriteret til fordel for andre opgaver.

Bestyrelsens holdning er den samme som klassemålerens, vi bakker op om OKDIA og sejle efter klassereglerne.
21. januar 2014 - 17:57   

Navn: Lauge WdlikeDEN10
Enig Strandberg regler er til for at blive overholdt, uanset hvor regide og gammeldags de end er. Sidste gang klassen tog et kvantespring mod det 2100 århundrede var vel med indførelsen af Carbon master, siden er det blot blevet mere regidt senest ved indførelsen af building licence til masterne.
Kunne være interessant at høre bestyrelsens holdning til Pers nr. Der skal stemmes til EM går der rygter om?
21. januar 2014 - 17:00   

Navn: Rasmus 1425
Jeg er en afsindige heldige som skal bygge Hedelunds nye model af vores elskede OK. Strandberg har på sin hjemmeside nogen rigtige fine løsninger på dækslayout. Der er mange muligheder som er rigtigt fedt. Men det kunne være rigtigt godt at få nogen forslag og erfaring med
de forskellige måder man kan trække vores snore .
Rasmus
21. januar 2014 - 15:47   

Navn: Strandberg måler
Der er jo sådan set ikke noget sprængfarligt i det statement. Klasse reglerne er som de hele tiden har været. Nu vil OKDIA bare gerne have at alle overholder dem. Lad os da støtte dem i det.
21. januar 2014 - 14:02   

Navn: Mik Mak DEN 11
Hej Lauge , undskyld men det var vist en ordenlig gang sludder du fik reved af dig med hensyn til telmelding og den slaks. jeg kan godt forklare dig hvorfor men prøv lige og vend den med digselv og se hvad konsekvensen da vil blive. Jeg tror du forstår.
Hav en god dag.
21. januar 2014 - 13:11   

Navn: Jespersommer den1316
Dejligt at se, hvor langt vi kommer omkring emnemæssigt her på sitet. Tænk på alt det der har været skrevet bare i denne måned - hvor kan man ellers lufte både regeltolkninger og massageønsker mm.?. Jeg synes det vidner om, hvor meget alle bag indlægene brænder for klassen, og hvor meget vi trænger til at komme på vandet.
21. januar 2014 - 11:59   

Navn: Lauge
Altså hele den terminologi der benyttes, knytter sig til fartøjet, hvor det iflg min mening bør knyttes til den enkelte person/ udøver i klassen. Dette gælder specielt i eenmands joller. Hvis man skulle køre den helt ud, ville det give mening at skrive sit ISAF id i sejlet feks DENJL16. Vi tilmelder jo personen og ikke i den forstand jollen. Jollen er jo bare et redskab!
21. januar 2014 - 10:17