Din Mening


Okjolle klubbens debat side, her kan du give din mening til kende:

Navn: 1256 DEN IVAN
synes vi skal gøre som svenskerne.
Meget nemmere hvis man kan bruge det samme målerbrev til flere joller!
23. januar 2014 - 19:43   

Navn: Lauge
Hej Ralph

Ok jamen så er vi enige.. :-)
@ Thomas .. Som jeg forstår noget af problematikken ved det svenske system, så "brander" i jollen med det personlige nummer. I DK tex. Findes der 2 stk. SWE 222, dels min gl. 1381 og nu Kofods Delf, hvilket naturligvis ikke er hensigtsmæssigt. jollerne bør jo have et serie nr. Så ikke 2 er ens..
Måske det danske og svenske forbund kunne gå sammen om et forslag til regelændring?
23. januar 2014 - 19:34   

Navn: Ralph 1159
Hej Lauge,
Mener bare at så længe der findes en jolle, der efter det "gamle" system bærer et nummer, kan dette naturligvis ikke købes.
Efter mit forslag køber du f.eks. nummer DEN 100 - dette nummer kan du ikke sælge videre - jollen med stelnummeret (ISAF) kan du sælge videre. Ønsker du ikke at anvende DEN 100 mere, overgår nummeret til OK klubben, der så kan sælge det til anden side, hvis der er nogen der ønsker at købe det.
Med andre ord...det personlige sejlnummer er dit personligt - ISAF nummeret er jollens stelnummer...altså præcis som Stefan foreslår og som Thomas beskriver det tilsyneladende er i Sverige.
mvh/Ralph
23. januar 2014 - 19:18   

Navn: Lauge DEN 10
Jeg tror vi kan fodre svin med alle de tryk og stavefejl her på dette forum inkl. Mine egne.. Never mind!
Ralph.. Dit forslag er nogenlunde enslydende de øvrige, dog med den ændring at du ønsker et DEN nr. Fortsat skal knyttes til en jolle ? Du skriver den oprindelige DEN 6 skrottes, da kan en anden overtage nummeret? Dit forslag vil altså stadig knytte et DEN nr. Til et skrov, og så er vi jo ligevidt? Hvad så når Stefan sælger DEN 6?
Ellers syntes jeg om din ide med at et personligt nr. Koster, da der naturligvis vil være noget administration forbundet med ordningen. Når nummeret er købt, er det frit indtil ejer dør, eller giver afkald på det.
23. januar 2014 - 18:49   

Navn: Thomas SWE 100
Hej Ralph,

Jag är en svensk seglare som har hållit på med den här sporten ett tag nu. I Sverige har vi precis det system som du beskriver. I Sverige administreras de personliga numret enligt ett strikt system och varje båt är unik i sitt ISAF plaque nummer samt det originalsegelnummer som båten har. Utöver detta så har seglaren möjlighet att anskaffa mot en summa ett personligt segelnummer som administreras fullt ut av den nationella förbundet. Vidare tillför det precis som du beskriver en inkomst till förbundet.

Första gången vi såg personliga segelnummer var 1995. Att man nu 19 år senare anser att detta skulle förstöra klassen känns för mig som ett dåligt skämt! Men jag antar att det här blir en rolig läsning när den nya boken om OK-jollens historia kommer ut!
23. januar 2014 - 18:45   

Navn: Ralph 1159
Et lille indspark til nummerdiskussionen.

For det første...kære Svendsen lyst skrives med y og ikke med ø - denne diskussion om numre kan ikke betegnes som "løs" - diskussionsløst - men derimod fuld af lyst og sikkert andre lyster...
Men bare rolig - jeg er i besiddelse af en staveplade du godt må låne en dag

For det andet, ja så har jeg følgende forslag:

Personlige sejlnumre skal administreres, og da hovedparten af det arbejde bestyrelsen og andre laver er drevet af lyst og frivillighed, ja så kan administreringen af personlige numre sikkert løbe op i et forholdsvist stort arbejde for dem, der skal administrere dette.

Derfor kunne man gøre ligesom med personlige nummerplader til biler - altså jollen har sit stelnummer (ISAF) og et personligt nummer koster så f.eks. 100 EURO, der indbetales til den nationale OK-jolle klub og kan alene tildeles hvis nummeret ikke anvendes.
F.eks. DEN 6 kan alene købes/anvendes hvis den oprindelige DEN 6 er skrottet, bygget om til en bogreol eller lignende.

Jeg mener faktisk at dette forslag kunne gennemføres og samtidig være med til at fastholde "det billige" i at sejle OK jolle. Jeg er f.eks. den lykkelige ejer af DEN 1159, jeg har 3 sejl til jollen, herunder et spritnyt og helt jomfrueligt sejl.
I løbet af et par uger får jeg en spritny SOTA jolle fra Strandberg, og da jeg, af nostalgiske grunde, beholder DEN 1159, ville jeg gerne sejle videre med dette sejlnummer i den nye jolle. Dels ville jeg spare udgiften til nye numre i mine sejl og samtidig ville 100 EURO være overkommeligt, bl.a. fordi jeg stadig ville kunne købe et brugt (for mig nyt) sejl fra en af topsejlerne, skifte nummeret og så var den pot ude. Engangsudgiften på de 100 EURO var jo betalt.
Når jeg så skulle sejle kapsejlads, skulle jeg blot tilmelde mig med mit ISAF nummer + mit sejlnummer DEN 1159.

OK klubben fik lidt penge, den der skal administrere numrene kunne få 25/50% af pengene...og alle ville være glade...tror jeg nok.

Set fra min ende af feltet (den tunge) kunne dette forslag vel være spiseligt for alle eller??

De allerbedste hilsner
Ralph
23. januar 2014 - 18:23   

Navn: Ask
jeg kunne tænke mig at, man bare brugte et af de nr man var blevet tildelt , som tilhørte en af de både man havde,
så var man let genkendelig,
23. januar 2014 - 16:01   

Navn: Bo Reker Den1315-1405-1414
Jeg kan følge Svendsen/Stefan/Lauge argumenter
denne klasse er en af dem hvor der bliver testet mest med forskelligt greg
Derfor er der så mange der sejle denne klasse
Derfor ville det lige meget hvad være nemmer at have et båd nr (ISAF)og egen sejl nr.
Stort set alle klasse kan det lade sig gøre der skal bage være en ISAF plate på skrov
Et nr i sejl ,Ja vi skal sejle efter reglerne
Og for at drille. Rene så kan man få egne nr plade til sin bil

23. januar 2014 - 15:47   

Navn: Svendsen Den 19
Det er fantastisk god diskussionsløst og sikke et medlemsdemokrati vi har på denne side.

Faglig set er jeg på linje med Stafan Myalf. Hans argumenter er både robuste, praktiske og kapsejladsmæssigt velfunderet.
Jeg vil til Stefans pointe tilføje følgende: Det er i OL-klasserne som i OK- til VM, at det er sejlknap-nummeret (eller stævne-stempelt i sejlet) som sikrer kontrollen med - max 2 –sejl pr. stævne - kan måles ind (altså ikke relateret til sejl-nummeret).
Finn-jollerne + øvrige OL-klasser (vores professionelle sejlsports kollegaer) - praktiserer som skrevet det med, ”personlige-numre”. Det burde egentlig få debatten til at holde fokus, herunder at ”personlige-numre”, naturligvis er fuldt forenelig med 100% fair sejlsports-rammer.

Jeg ser det dog som en fordel, at OKDIA præciserer/ensretter vores klasseregler, HVIS det medfører at eks. Polen + Sverige følger vores arbejdstunge ”standard”. (Jeg måtte eks. skifte fra 1411 til 1427 = 30 nye cifre. Stefan skiftede under VM, osv. ).

NB: Jeg husker modsat, at afstemningen var ganske tæt på 50:50 (emnet personlige sejlnumre blev drøftet til VM i Skotland, Largs). Danmarks var som jeg husker det ret afgørende i nations-afstemningen.

Et praktisk og alternativt forslag til personlige numre vedr. Danmark: Kan vi starte forfra på sejlnummerserien? Altså at sejlunionen tildeler nye numre fra 2014 (marts): startende med 1, 2, 3… ( Ps, Der vil så gå 10 år inden vi skal bøvle med 3 cifre pr. side osv.

Sejler hilsen

Jørgen

23. januar 2014 - 14:57   

Navn: Mik Mak DEN 11
Ivan, jo men man kan da godt udvikle ting (det er gjort før)
Indfør at ISAF no. skal registreres på målerbrevet så er problemet løst.
så kan du f.eks. sejle med DEN IVAN.
ses
23. januar 2014 - 13:57   

Navn: Ivan DEN 1256
Følger diskussionen fra sofaen.
Konsekvensen af personlig sejlnumre må være at man tilmelder sig til stævner med både bådnr. og personligt sejlnummer. Alternativet vil være at man vælger den af ens både der passer bedst til dagens vindforhold. Denne praksis er faktisk mulig idag for de af klubbens medlemmer der sejler med personligt sejlnummer.
Mener som Rene at man skal følge reglerne!

23. januar 2014 - 13:37   

Navn: Rene

Nu startede denne diskussion med at OKDIA for 2 gang har afvist nedstemt DK forslag om personlige nr. jeg stemte rent faktisk for at DK skulle tage forslaget videre - det gør jeg gerne igen.

At Lauge vælge at se 90% af OKDIAs bestyrelse og medlemmer som ufornuftige mennesker må stå for hans regning - vi blev nedstemt i stort undertal og OKDIAs udmelding er svær at misforstå.

Faktum er at nu er reglerne helt klart defineret og indskærpet af OKDIA, og lidt på linje med Stefans tidligere indlæg om at reglerne for verdens ranglisten skal overholdes, så skal de øvrige klasse regler vel også, selvom det ifølge nogle Danske sejlere er alt for besværligt og ubelejligt.

Konsekvensen af man ikke ønsker at overholde eller med vilje vælge at tilside sætte regler er diskvalifikation, hvis man kan konstatere reglerne at er brudt med fuldt overlæg kan der blive tale om at benytte regel 69, og det ville jo være ærgerligt hvis vi skulle til at gå den vej.

Det var de afsluttende bemærkning fra mig - god "cykeltur"



23. januar 2014 - 10:09   

Navn: Mik Mak DEN 11
det er ikke så svært at få det til med private numre Finn klassen har haft dette i mange år og det fungere.
Kort beskrevet: ISAFno. er bådens stelnummer (for livstid) og står i målerbrevet.
Landets Unionen eller klassens bestyrelse tildeler et fortløbende sejlnummer som følger båden ved salg nationalt . internationalt får båden nyt nationalt nummer men stelnummeret er det samme ISAF no.
private numre kan så uddeles nationalt.
i finn tilmelder vi båden med ISAF no, sejlnummer og privat no. simpelt det står på formularen.
det er egentlig ikke svenskerne der er problemet men polakkerne de har ingen fortløbne nationale numre.
Det var det ……God sommer.
22. januar 2014 - 20:20   

Navn: Lauge
Tak for den parallel Stefan.. Hvis man vil vide om en jolle er målt, går det at se på websejler.dk. en god ide ville være at gravere ISAF nr. I skrovet, det nummer kan så følge jollen i dens levetid. Husk det kræver medlemsskab af en klub under dansk sejlunion, får at kunne holde et gyldigt DS målerbrev.
Det bliver spændende at se om denne skærpelser hiver svenskerne til bordet, så der kan findes en mindelig løsning på et praktisk problem. Jeg tror ikke på at der er nogle fornuftige mennesker som vil modsætte sig, det handler blot om at finde en løsning der kan fungere i alle lande..

@Kof.. Vi cykler lørdag formiddag, 16 km singletrack middel sværhed..
22. januar 2014 - 20:01   

Navn: Rene
@Stefan og andre.

At du har behov for at at drage alverdens samligninger, kan vel kun være for at uddele et HOLD KÆFT bolsje.

Vi har velfungerende klasseregler, og at du mener andre bryder reglerne giver dig vel næppe retten til bryde reglerne.

Vi ses
22. januar 2014 - 19:45