Din Mening
Okjolle klubbens debat side, her kan du give din mening til kende:
Navn: Stefan
DEN-1423
@ Jesper:
Det er jo lige præcist det som denne debat handler om. Målet er netop at du selv kan selv bestemme hvad nummer du skal sejle med, så hvis du syntes at der skal stå DEN-981, så er det vel det.
Som en bonus information til dig, kan jeg oplyse at dette emne er vedtaget på Generalforsamlingen/Årsmødet i Herslev i 2012.
Bestyrelsen fik mandat af forsamlingen til at fremkomme med et forslag præcist omkring dette emne til OKDIA's AGM.
Nu er der så flere som har meninger til hvorledes dette forslag kan laves bedst og så er denne rubrik vel ikke et helt forkert medie at fremkomme med sine meninger (Siden her hedder jo trods alt "
IN MENING"
.
Hvis det er for meget for dig at læse om dette emne, kan du jo bare vælge at lade være, men jeg tror hvis går ind og kigger på statistikken for besøgende her på siden, så vil du få bekræftet at der er ret meget interesse for emnet der er oppe i disse dage.
Udover det så skal forslaget gerne være klart til fremlæggelse ved EM i Steinhudder i juli. Næste Årsmøde for Danmark er jo først i august ifm. DM, så det der besluttes der kommer tidligst op på AGM i Melbourne 2015.
Der er mit indtryk at langt de fleste som kender til denne problemstilling ønsker at få det løst a.s.a.p.
Det er jo lige præcist det som denne debat handler om. Målet er netop at du selv kan selv bestemme hvad nummer du skal sejle med, så hvis du syntes at der skal stå DEN-981, så er det vel det.
Som en bonus information til dig, kan jeg oplyse at dette emne er vedtaget på Generalforsamlingen/Årsmødet i Herslev i 2012.
Bestyrelsen fik mandat af forsamlingen til at fremkomme med et forslag præcist omkring dette emne til OKDIA's AGM.
Nu er der så flere som har meninger til hvorledes dette forslag kan laves bedst og så er denne rubrik vel ikke et helt forkert medie at fremkomme med sine meninger (Siden her hedder jo trods alt "


Hvis det er for meget for dig at læse om dette emne, kan du jo bare vælge at lade være, men jeg tror hvis går ind og kigger på statistikken for besøgende her på siden, så vil du få bekræftet at der er ret meget interesse for emnet der er oppe i disse dage.
Udover det så skal forslaget gerne være klart til fremlæggelse ved EM i Steinhudder i juli. Næste Årsmøde for Danmark er jo først i august ifm. DM, så det der besluttes der kommer tidligst op på AGM i Melbourne 2015.
Der er mit indtryk at langt de fleste som kender til denne problemstilling ønsker at få det løst a.s.a.p.
25. januar 2014 - 16:15
Navn: Jesper Andersen
DEN 981



Måske det er en ide at lave et forslag til bestyrelsen om alt det med de numre, og så drøfte det som et punkt på GENERALFORSAMLINGEN ! istedet for her på din mening.

Hilsen Jesper SKÅL.

25. januar 2014 - 14:58
Navn: Svendsen
DEN 3
Prognosen er nu gunstig. OKDIA justerer reglerne fsva. sejlnumre ved EM i Tyskland. Det betyder at Stefan eks. retmæssigt kan sejle med DEN 6 m.fl.
De danske E-joller har til vores inspiration vedlagte administrationspraksis ift. personlige numre: I se under europeclass.dk, personlige numre. Det koster 200 kr. årligt, der er beskrivelse af fordelingen mm.
Ralph + Ivan: Husk det er kun nødvendigt at bekymre sig om der er et sejlnummer i sejlet, hvis I deltager i et OK-stævne! Kan erfare I 2 ikke har sejlet OK-stævner i 2013, set på ranglisten.
Husk endelig på. at alle kan deltage i OK-stævnerne - et "skævt" nummer skal ikke holde Jer tilbage. Det vigtigste er egentligt, at måltagningsfartøjet kan registrere den enkelte. Som eksempel på alt kan lade sig gi' på dagen: jeg sejlede Esrum-stævnet i 2012 med DEN 1385. Jeg kom desværre lidt sent ud og nåede kun 2. start. Og der kunne jeg erfare, at også Jurlander deltog med DEN 1385 i sejlet. Måltagningen klarede det alligevel.
En anden kendt praksis er, at 2 sejlere med samme sejl-nummer inde start enes om hvem der skal hive et ciffer ud af sejlet, eks. DEN 1411 deles i en nyt DEN 141. Så husk - vi er pragmatiske i OK-klassen. Det vigtigste er I kommer og deltager i stævnerne.
De danske E-joller har til vores inspiration vedlagte administrationspraksis ift. personlige numre: I se under europeclass.dk, personlige numre. Det koster 200 kr. årligt, der er beskrivelse af fordelingen mm.
Ralph + Ivan: Husk det er kun nødvendigt at bekymre sig om der er et sejlnummer i sejlet, hvis I deltager i et OK-stævne! Kan erfare I 2 ikke har sejlet OK-stævner i 2013, set på ranglisten.
Husk endelig på. at alle kan deltage i OK-stævnerne - et "skævt" nummer skal ikke holde Jer tilbage. Det vigtigste er egentligt, at måltagningsfartøjet kan registrere den enkelte. Som eksempel på alt kan lade sig gi' på dagen: jeg sejlede Esrum-stævnet i 2012 med DEN 1385. Jeg kom desværre lidt sent ud og nåede kun 2. start. Og der kunne jeg erfare, at også Jurlander deltog med DEN 1385 i sejlet. Måltagningen klarede det alligevel.
En anden kendt praksis er, at 2 sejlere med samme sejl-nummer inde start enes om hvem der skal hive et ciffer ud af sejlet, eks. DEN 1411 deles i en nyt DEN 141. Så husk - vi er pragmatiske i OK-klassen. Det vigtigste er I kommer og deltager i stævnerne.

25. januar 2014 - 12:52
Navn: Bo Reker
Måske D-14
Kan kun anbefale Thomas og Stefan foreslag
Det er den rigtige vej at gå
Det er den rigtige vej at gå
25. januar 2014 - 11:11
Navn: Stefan
DEN-1423 (før DEN-6)
@ Thomas: Jeg er 110% enig med dig, det er jo helt uforståeligt hvad den båd skamfering skal være godt for.
@Strandberg: Det er rigtig godt svar du kommer med og tjener som et godt eksempel for at Plague nummeret (som er et unikt) er styrende for hvilke joller der er hvilke, så lad os nu få det helt på plads med at "Stelnummer" på en OK jolle bør/skal være Plaque nummeret.
Når det så er slået fast, så kan vi tage fat på det med sejlnummer.
Der er mange løsninger til dette, en ny variant kunne måske være national angivelse efterfulgt af Plaque nummer (fx. Kof's jolle: vil så være DEN-1911, som så tidligere ville have været SWE-1911, da den var svensk ejet).
For dem som så vil have et personligt sejlnummer, skal der blot være en fra hver nation, som har ansvaret for en registrering/administration af disse (Excel regneark er her et godt værktøj, som løbende kunne uploades den nationale klub's hjemmeside).
Det skal naturligvis koste penge at tilegne sig et personligt sejlnummer og efterfølgende opretholde retten til dette.
Denne indtægt bør udeskåret tilfalde den nationale klub, dvs. adminitration/registrering er en gratis ydelse for klubben.
Hvis der er flere der ønsker der samme ledige nummer, kunne en rutine ifbm. klubbens årsmøde være at der afholdes auktion på et ledigt eftertragtet nummer, det kunne da være et underholdende punkt på dagsorden.
Når et personligt sejlnummer er tilegnet, er der ingen andre som kan benytte dette og dette nummer blive så først ledigt når det årlige "abonnement" ikke er betalt.
Når en jolle (der er ejet/sejlet af en med et personligt sejlnummer) bliver solgt til ny ejer er sejlnummer som udgangspunkt national bogstaver + Plaque nummer.
Er ovenstående et forlag som kan bruges ???
Bedste hilsner
Stefan
DEN-1423
(måske kommende DEN-6) ;^)
@Strandberg: Det er rigtig godt svar du kommer med og tjener som et godt eksempel for at Plague nummeret (som er et unikt) er styrende for hvilke joller der er hvilke, så lad os nu få det helt på plads med at "Stelnummer" på en OK jolle bør/skal være Plaque nummeret.
Når det så er slået fast, så kan vi tage fat på det med sejlnummer.
Der er mange løsninger til dette, en ny variant kunne måske være national angivelse efterfulgt af Plaque nummer (fx. Kof's jolle: vil så være DEN-1911, som så tidligere ville have været SWE-1911, da den var svensk ejet).
For dem som så vil have et personligt sejlnummer, skal der blot være en fra hver nation, som har ansvaret for en registrering/administration af disse (Excel regneark er her et godt værktøj, som løbende kunne uploades den nationale klub's hjemmeside).
Det skal naturligvis koste penge at tilegne sig et personligt sejlnummer og efterfølgende opretholde retten til dette.
Denne indtægt bør udeskåret tilfalde den nationale klub, dvs. adminitration/registrering er en gratis ydelse for klubben.
Hvis der er flere der ønsker der samme ledige nummer, kunne en rutine ifbm. klubbens årsmøde være at der afholdes auktion på et ledigt eftertragtet nummer, det kunne da være et underholdende punkt på dagsorden.
Når et personligt sejlnummer er tilegnet, er der ingen andre som kan benytte dette og dette nummer blive så først ledigt når det årlige "abonnement" ikke er betalt.
Når en jolle (der er ejet/sejlet af en med et personligt sejlnummer) bliver solgt til ny ejer er sejlnummer som udgangspunkt national bogstaver + Plaque nummer.
Er ovenstående et forlag som kan bruges ???
Bedste hilsner
Stefan
DEN-1423
(måske kommende DEN-6) ;^)
25. januar 2014 - 10:53
Navn: Thomas
SWE100
Att hugga in sitt segelnummer i en båt kändes aktuellt på 50,60 talet men sedan 15-20 år så har vi ett ISAF plaque nr som är båtunikt. Ska man förnya stadgarna så ska man väl anpassa sig till dagens moderna samhälle.
24. januar 2014 - 22:12
Navn: Kof
@Strandberg, jeg har naturligvis kontakter DS (Anette) for at få ejerforholdene på plads, pris 450,-. Mangler dog stadig at få et girokortet fra Anette :-)
24. januar 2014 - 17:46
Navn: Lauge
DEN 10
Hej Jesper
Altså i min gl. 1381 stod der hugget SWE222 i skovet.. Det andet SWE no fremgik formodentlig kun på det svenske målerbrev..
Interessant med NZL 522, beviser jo at de down under har kørt egen procedure, i hvertfald i en periode.. ;-)
Altså i min gl. 1381 stod der hugget SWE222 i skovet.. Det andet SWE no fremgik formodentlig kun på det svenske målerbrev..
Interessant med NZL 522, beviser jo at de down under har kørt egen procedure, i hvertfald i en periode.. ;-)
24. januar 2014 - 13:17
Navn: Strandberg
1430
OK Lauge og Kof
En gang til.
Plakette nr. 1911
DEN - 1397 Nr. ved første måling SWE 2771.
At der står SWE 222 i skroget er en fejl.
At der på klasse beviset står, Sejlklubben Esrum Sø, Er vist heller ikke helt rigtigt.( får rettet dit skrog nr. Kof og meld dig ind i SES, eller får
opdateret dit klassebevis hos DS.)
Så er det igen en OK-jolle
Plakette nr.1801
DEN - 1381 nr. ved første måling SWE 2756.
(Her skal sejlklubben vist også lige opdateres)
Plakette nr.2134
SWE 2804.
(men der vist noget med at , Per sejler med 222.Det kan jo være en smutter fra sejlmagerens side)
Så spørg du Måleren (det er os mig) hvormange SWE 222 der sejler rundt , er det ikke
3 , men nul.( det tog mig ca. 5 minutter at får overblik over dette)
Men så begyndte jeg at kigge lidt på DEN 1410. Her er forviringen total.
Viser sig at dette er den 3. båd er har fået NZL 522 ved første måling.
Altså 3 både med samme klasse no. Cykler rundt i verden.
Bestyrelsen blev i 2012 oplagt af generalforsamlingen, at arbejde på et forslag om PS. Vi håber at kunne blive klar med dette her i 2014.
Husk på, det til en hver tid,hver sejlers ansvar at,den båd de sejler i overholder klasse reglerne.
Ikke ejeren,måleren,OK-klubben eller DS.
En gang til.
Plakette nr. 1911
DEN - 1397 Nr. ved første måling SWE 2771.
At der står SWE 222 i skroget er en fejl.
At der på klasse beviset står, Sejlklubben Esrum Sø, Er vist heller ikke helt rigtigt.( får rettet dit skrog nr. Kof og meld dig ind i SES, eller får
opdateret dit klassebevis hos DS.)
Så er det igen en OK-jolle
Plakette nr.1801
DEN - 1381 nr. ved første måling SWE 2756.
(Her skal sejlklubben vist også lige opdateres)
Plakette nr.2134
SWE 2804.
(men der vist noget med at , Per sejler med 222.Det kan jo være en smutter fra sejlmagerens side)
Så spørg du Måleren (det er os mig) hvormange SWE 222 der sejler rundt , er det ikke
3 , men nul.( det tog mig ca. 5 minutter at får overblik over dette)
Men så begyndte jeg at kigge lidt på DEN 1410. Her er forviringen total.
Viser sig at dette er den 3. båd er har fået NZL 522 ved første måling.
Altså 3 både med samme klasse no. Cykler rundt i verden.
Bestyrelsen blev i 2012 oplagt af generalforsamlingen, at arbejde på et forslag om PS. Vi håber at kunne blive klar med dette her i 2014.
Husk på, det til en hver tid,hver sejlers ansvar at,den båd de sejler i overholder klasse reglerne.
Ikke ejeren,måleren,OK-klubben eller DS.
24. januar 2014 - 12:36
Navn: Brockhuus
1419
Så kom der is på Skælskør fjord. Selvom det ikke lige er til at sejle på - så er det alligevel ganske flot :-)
24. januar 2014 - 11:45
Navn: Lauge
Præcist Kof.. Derfor cykler der nu 3 x SWE 222 rundt i verden, hvilket ikke er hensigtsmæssigt.. Jollen skal have et evigt internationalt serie nr. und nicht weider ;-) Og ikke noget med at skulle file på og ændre stel nr. og den slags, når jollen sælges over grænserne.
24. januar 2014 - 08:47
Navn: Kof
DEN 1397
Til orientering så er det SWE 222 der er mejslet ind i jollen og ikke SWE 2771.
23. januar 2014 - 23:38
Navn: Strandberg
1430
Lauge
DEN 1381 er født SWE 2756 aka 222
DEN 1397 er født SWE 2771 aka 222
Per s nye båd har SWE 2804 denne båd sejler han så også
med SWE två två två.
Så de har styr på vores naboer.
Det er bare ikke lovligt.
endnu
DEN 1381 er født SWE 2756 aka 222
DEN 1397 er født SWE 2771 aka 222
Per s nye båd har SWE 2804 denne båd sejler han så også
med SWE två två två.
Så de har styr på vores naboer.
Det er bare ikke lovligt.
endnu

23. januar 2014 - 21:42
Navn: Brockhuus
Ralph - Ivan var morsom

23. januar 2014 - 20:42
Navn: Ralph
1159
Ivan...for...f.....
ISAF nummeret er "stelnummeret" og det, der betyder at du har ét målerbrev til lige præcis den jolle....det personlige sejlnummer har i princippet intet med målerbrevet at gøre!!! Altså...du deltager til DM i din jolle, der har et målerbrev med baggrund i ISAF nummeret. Kort før DM køber du et nyt sejl af SWE 100, og du beder om lov til at deltage i DM med SWE 100...får du lov...JA... Såehhh...det handler om ét målerbrev per jolle - og målerbrevet skal vel ikke hænges op på sejlnummeret eller?? Hvis sejl og målerbrev skal hænge sammen bør mast og målerbrev vel også...og hvad så med ror og sværd og blokke og og og?????
mvh/ralph
ISAF nummeret er "stelnummeret" og det, der betyder at du har ét målerbrev til lige præcis den jolle....det personlige sejlnummer har i princippet intet med målerbrevet at gøre!!! Altså...du deltager til DM i din jolle, der har et målerbrev med baggrund i ISAF nummeret. Kort før DM køber du et nyt sejl af SWE 100, og du beder om lov til at deltage i DM med SWE 100...får du lov...JA... Såehhh...det handler om ét målerbrev per jolle - og målerbrevet skal vel ikke hænges op på sejlnummeret eller?? Hvis sejl og målerbrev skal hænge sammen bør mast og målerbrev vel også...og hvad så med ror og sværd og blokke og og og?????
mvh/ralph
23. januar 2014 - 20:32