ok logo

OK-jolle historie

Den første OK jolle ankommer til Vordingborg








Jeg har været med helt fra begyndelsen af både optimistjollen og OK jollen her i Vordingborg. Min gamle Optimist er den, G.P. Hansen har sat i stand, og som nu står på Valdemar Slot.

Det var jo Aksel Damgård der var idemand til begge joller, der har fået enorm betydning for dansk sejlsport. Det er jo snart mange år siden, optimistjollen og senere OK jollen så dagens lys. Knud Olsen, der på Aksels anmodning tegnede OK jollen, der var tænkt som en billig overgangsjolle mellem Optimisten og Piratjollen, kendte jeg ganske godt, han var barndomsven med min far i Præstø.
Under krigen byggede Knud og hans bror Bjørn Olsen E-isbåde, efter amerikanske tegninger, til en del sejlere, i Vordingborg og Præstø, hvor de dengang havde et bådebyggeri. Dem hæger vi stadig meget om, men isen mangler! Jeg sejlede i mange år sammen med Bjørn Olsen i hans Nimbus 26, 30 og 33.
Ved et tilfælde, fandt jeg vedhæftede billeder, som viser den første OK jolle ankomme på lastvogn til havnen i Vordingborg, søsætningen og den første sejltur. Jeg tænkte, det måske var noget for jer, at lægge på hjemmesiden. Uden jeg er sikker, tror jeg det er Richard Malmvig, der sejler den fårste tur. Han var driftsleder på Boatved Boats, der dengang lå i Vordingborg.

Knud Olsen var også ansat der, og tegnede bl.a. LA-krydseren og flere af deres motorbåde. Det kan meget vel passe, at Richard Malmvig byggede den første OK efter Knuds tegninger. Richard blev i øvrigt DM i piratjolle omkring 1960.
Jeg ved Aksel Damgård, fik rettet adskillige gange på Knuds tegninger, før den første jolle kunne bygges. Den var i øvrigt først tænkt med et piratjollesejl, men det gik man hurtigt fra igen, muligvis efter en "snak" med Poul Elvstrøm, der jo vidste alt om sejl og enmandsjoller.

Jeg sejlede stadig Optimist og lidt Pirat, da Ok jollen startede. Efter Aksel havde fået lavet den første OK, rejste han tilbage til USA. Efter nogle få år kom han hjem på ferie, og på ingen tid fik han organiseret, at vi med hans hjælp, fik bygget 10 OK joller i Vordingborg. Jeg byggede en af dem, nr. 186, så alene det, at der på så kort tid var bygget så mange OK joller, var jo en fantastisk succes. Hvidovre, Frem og Helsingør var meget hurtigt med på OK'en, og derfra er den jo gået sin sejrsgang over hele verden.

Venlig hilsen
Klaus Engelbredt

Kommentarer


Klaus Engelbredt
Jeg var sammen med en af mine gode venner i går, der også ved en hel masse om, hvad der skete med den første OK.
Han fortalte mig, at det med riggen ikke er rigtigt. Historien er følgende.
Aksel Damgård var ikke tilfreds med det originale sejl, som han syntes var for lille, derfor fik han lavet en ny mast, der passede til hans piratjollesejl. De viste sig at størrelsen nu var ok, men faconen skulle tilpasses til en fritstående mast, og her har Poul Elvstrøm nok været ind over.
Hvis man ser på billederne med sejl, kan man godt se, at det ikke er et piratjollesejl, der er på, med de lange sejlpinde. Man kan også se, at der er et "Kronesejl" fra Elvstrøm.
5. januar 2015 - 00:41


Svend 1447
Fantastiske billeder Klaus. Det er lige hvad der manglede til vores OK historie. Jeg kan tilføje et par ting til din meget gode beskrivelse. Richard Malmvigs vandt DM i piraten i 1957 med Hans Fogh på andenpladsen. Sjovt nok hed Hans pirat GAY, næppe et navn man ville vælge i dag! Richard afløste Henning Schachtschabel som DM. Henning havde vundet DM i 1956 og brød en femårig sejrsrække som var præsteret af Leif Olsen. Leif var med i udtagelserne til OL i 1952, men kunne ikke slå Paul Elvstrøm. Henning blev jo som bekendt den anden VM i OK i 1964. Endelig bør man på dine billeder lægge mærke til at skot no. 2 slet ikke eksisterede. Det er helt tydeligt på det næstnederste billed. Læg også mærke til Breakwateren, der er meget stor. Grunden til at den forsvandt er tofoldigt. Da biailernekom frem var den ikke mere nødvendig, og den havde den bagdel, at når søen ramte den, fløj vender lige i hovedet på Rorsmanden.
5. januar 2015 - 11:34


John Skjoldby 1303
Jeg er gammel nok til også at huske nogle af de første OK-joller. Vi havde nr. 7 og 10 i Roskilde. Begge stammede fra Helsingør. Jeg mener at huske at have set OK nr.1 i Roskilde i 1960.
Har du et årstal på billederne?
Jeg synes godt, at jeg kan se at det er Malmvig, som sidder i jollen, men han blev vist i piraten.
Ham. der er i gang med at læsse masten af. ligner Bent Jørgensen fra FREM. Han fik i øvrigt sølv ved VM i 1964 i Roskilde.
Jørgen Lindhartsen kan evt. bekræfte.
7. januar 2015 - 16:41


Svend 1447
John: det er næppe Bent Jørgensen, der læsser Master af, da han kun har været 12-13 år på det tidspunkt. Han blev også no. 2 ved VM i Hayling Island i 1965. OK no. 10 og 7 var en del af den serie, der blev bygget i Helsingør vinteren 1956-57. No. 10 var Henning Schatchscabels jolle indtil han i 1962 fik no. 288, som han vandt VM Med i Roskilde 1964. Denne jolle byggede han også selv. Henning var udlært som skibstømrer.
8. januar 2015 - 13:00


Svend 1447
John. årstallet er med al sandsynlighed 1956. Den første jolle sejlede i efteråret 1956. Og var rundt i forskellige havde til prøvesejlads. Blot for at illustrere den udvikling, der også er sket inden for sejltøjsområdet. Under prøvesejladsen vistnok i Skovshoved, prøvede Henning Schachtschabel også jollen iført frakke og blød hat. De undrene tilskuere råbe smædeligt til ham "træk i skøderne, altsø frakkeskøderne" . Ja, det var dengang inden det første gule Imak sejlertøj var opfundet!
8. januar 2015 - 13:14


Flemming OK 77
Stort cockpit!
Jeg købte i 1960 en jolle i Helsingør med nummer 77. Den havde også haft det store cockpit. Så helt til nr 77 havde man, altså måske, ny-bygget med stort cockpit. Den havde fået et nyt hovedskot og fordækket forøget med ca 20 cm. Intet skvatbord. Skrog og dæk var lavet af 3 lags 5 mm, ikke særligt vandfast, krydsfiner. Dækket udskiftede jeg til 5 lags 5 mm cuba mahognifiner. Dvs blød bund og stift dæk. Jollen blev herved måske netop ikke vægt-optimeret, men dog rigtig pæn, med blanklakeret dæk. Jeg havde fornøjelsen at engang imellem sejle fra den senere verdensmester Svend Jacobsen i Ok 112.
Flemming
Nu Finn DEN 77.
13. januar 2015 - 11:02


har ejet OK 526 - vandt DM med med mogens Nielsen ved roret i 60 erne - han var fra næstved ved ikke hvor den blev af sejlede pirat som knægt - flere gange mod Richard Malmvig - hans sidste pirat - fedtmule 643 ? - fuld mahogni står lige nu i Mogenstrup ved Næstved - de andre hed ganske rigtig gay og pinochio
pinochio nr 515
Husker tydeligt Richard når han ankom i sin Volvo sportsvogn p1800 med piraten på trailer det var noget - sejler selv stadig pirat er ejer af samtlige sejl & motor blade fra 41 og frem til 65 her kan alt findes.
24. juni 2016 - 11:58




Kommentarer til historien kan tilføjes her