Den danske OK-jolle fra 1957 er en langtidsholdbar af slagsen. Knud
Olsen, deraf initialerne OK, tegnede jollen i 1956, og den første i træ kom
til året efter. Det skete på opfordring af Axel Damgaard Olsen fra
Vordingborg. OK-jollen kom til i Finn- og BB-jollens tid i Danmark. I dag er
der over 14.000 OK-joller i 20 lande. Den findes i Indien og Thailand, og i
OK-kredse taler man stadig om den jolle, som den thailandske kong Bhumipol
fik i gave, da han blev 60 – en flot en fra Oddersborg i Gudme.
I New Zealand og Australien findes mange sejlere i den danske bådtype,
f.eks. har de to newzealandske America’s Cup-stjerner Chris Dickson og Sir
Peter Blake hængt ud over kanten i jollen. I dag er det i England, man
finder verdens bedste OK-sejler. Han er 33 år og hedder Nick Craig. De tre
seneste år har han vundet verdens-mesterskabet i sin jolle med glasfiberdæk-
og skrog.
Herhjemme smiler mange sejlere overbærende over OK-klassen, fordi den
domineres af en 62-årig efterlønner ved navn Jørgen Lindhardtsen. Men folk,
der kender manden fra Hvidovre, ved at det ikke er en skam at tabe til ham.
I år sejrede han igen til DM blandt 46 deltagere i Roskilde og vandt sit 12.
mesterskab. Lindhardtsen startede i klassen i 1964. Han blev
OK-verdensmester i 1978 og europamester 20 år senere. I 2006 tog han VM-sølv
i Australien. Og i år til VM i Polen med 118 deltagende joller blev det til
en 7. plads. Ved samme lejlighed var han den første dansker, der blev
indskrevet i klassens Hall of Fame.
Kirketerps tre VM-guld
Den dansker der har vundet flest VM-guld i OK-jollen er århusianeren Poul
Kirketerp. Han har tre verdensmesterskaber sejlet hjem i 70’erne. Klassens
andre store navne er Soling-verdensmesteren Ib Ussing Andersen og den
dobbelte OL-guldvinder Poul Richard Høj Jensen fra Hvidovre. Her startede de
deres OK-sejlads i 60’erne. De syede selv deres sejl hos den lokale Ole
Jensens Centrum Sails, fortæller Ib Ussing Andersen, der vandt to
danmarksmesterskaber og tog VM-sølv.
Klassen gemmer med andre ord på en masse historier. Blandt andet om dengang
i 1964, hvor der var VM for 120 joller fra syv nationer på Roskilde Fjord.
Største felt kom fra Sverige med 37 joller. I Roskilde kom en englænder til
skade under sejladsen. Det fik B.T. til at kalde sejladsen for uforsvarlig.
Englænderen blev dog set i Tivoli dagen efter, hed det senere i samme avis.
|
En OK-jolle kræver, at man hænger godt igennem på kryds,
men det hjælper med en blød kulfibermast.
|
Nyt liga-liv i klassen
I år er der pustet nyt liv i OK-klassen med
Sparekassen Lolland Ligaen, hvor der bliver fire VM-udtagelsesløb. I år blev
to sejlet i Ebeltoft Vig og Skælskør.
Begge liga-stævner blev vundet af Jørgen Lindhardtsen fra Hvidovre Sejlklub
Suset. Sparekassen Lolland Ligaen satser på bredden, hvor der ved stævnerne
trækkes lod om et Green-sejl til de sidste 10 sejlere, der gennemfører.
Samtidig betyder sponsoratet store præmier til vinderne. Og en kok var
bestilt til stævnet i Skælskør, hvor han grillede flæskesteg og pølser til
sejlerne.
Næste års to liga-stævner sejles i Lundeborg og Kragenæs. Ved sidstnævnte
sted afholdes samtidig NM for klassen. VM-holdet, der findes efter Kragenæs,
bliver udstyret med tøj fra Sparekassen Lolland, ligesom en betalt træner
følger med i sponsoratet under VM i Tyskland. Direktør for Sparekassen
Lolland, sejleren Lynge Thang-Jørgensen fra Nakskov, vil udbrede OK-jollen.
Han siger.
”Vi støtter klassen, fordi den er social og for bredden. Det kan vi
identificere os med.”
|
Ikke Elvstrøms kop te
Desværre faldt Paul Elvstrøm aldrig for OK-jollen, der blev anerkendt i 1963
af ISAF. Men det var ikke nok for den danske berømthed.
”OK-jollen er som en sko, der klemmer,” skulle sejlsportens ikon have sagt.
Som bekendt var Elvstrøm mere til Finnjollen, som han vandt OL-guld i.
Alligevel var han formand for Dansk OK-jolle Klub og lavede
instruktionskurser for nye sejlere. Det var også ham, der tog de danske
tegninger af jollen med til Frankrig og udbredte den der.
Den nu afdøde Bent Aarre sejlede også i OK-jolle i mindre omfang. Han sagde
kort før sin død til Bådmagasinet: |
62-årige Jørgen Lindhardtsen er den førende OK-sejler
herhjemme. Han har 10 forskellige kulfibermaster at vælge mellem. |
”Da jollen blev bygget, var der nærmest et ramaskrig i
Dansk Sejlunion og i andre landes forbund. Jollen kæntrede meget let og
skulle fungere som en ungdomsjolle efter Optimisten. Selv frygtede jeg
altid bomningerne i hårdt vejr – jeg sad nervøst og håbede det bedste.”
Da jollen kom frem, blev den i mange år sejlet med træmast. De første
sejl stammede fra Pirat-jollen. Og det er den dag i dag stadig sejlets
dimensioner. Træmasten blev der i sin tid høvlet på for at gøre den
blødere, eller man limede lister på for at gøre den stivere. I 1973 blev
træmasten officielt afløst af alumasten, der i 2003 blev afløst af en
mast i kulfiber. Flertallet af de 75 aktive danske OK-sejlere bruger i
dag en blødere, lettere og mere svirpende kulfibermast. Den gør, at man
kan veje ned til 78 kilo og stadig være med helt fremme i hårdt vejr.
Idealvægten er på 85 kg, og sejleren skal have stærke ryg-, ben- og
armmuskler.
|
Markante mestre i klassen
Danmarksmestre og antal:
Jørgen Lindhardtsen. . . . . .12
Poul Kirketerp. . . . . . . . . . .7
Steen Kjølhede. . . . . . . . . . .5
Steen Christensen . . . . . . . .4
Poul Richard Høj Jensen . . .3
Anders Andersen . . . . . . . .3
Ib Ussing Andersen. . . . . . .2
Stig Westergaard. . . . . . . . .2
Europamestre:
1974: Steen Kjølhede
1998: Jørgen Lindhardtsen
Verdensmestre:
1963: Svend Jacobsen
1964: Henning Schachtschnabel
1974: Torben Andrup
1975: Poul Kirketerp
1976: Poul Kirketerp
1978: Jørgen Lindhardtsen
|
En OK-jolle planer let, og man får nemt skumsprøjt i
øjnene. |
Her ses en BIG-jolle i træ fra Århus
designet af Jan Pedersen. De fleste joller i dag har glasfiberskrog og
dæk af træ. |
Sådan sejles OK-jollen En OK-jolle er
sjovest på halvvind eller læns i hård luft. Den planer nemlig let, og
der sprøjter vand fra stævnen, så man næsten ikke kan se frem, selvom
man sidder tilbage i jollen, for at den ikke dykker med snuden. Som
enhver anden jolle skal OK-jollen sejles oprejst på kryds – det kræver
sin mand. Man skal hænge godt ud over kanten, så man er ved at falde
om af træthed bagefter. Det hjælper heldigvis at lægge masten godt
tilbage og køre storskødet godt ud på løjgangen under et hårdt
opkryds.
Er man en svag-hænger, kan sværdet også hæves 20 centimeter. Det gør
Bådmagasinets udsendte til tider. Jeg har nu været fem år i klassen og
kan desværre stadig ikke følge med de bedste i hårdt vejr på kryds.
Det gør forbandet ondt i lårene, hvis man ikke har trænet nok før et
stævne i hård luft. Heldigvis er nye blødere master kommet ind i
klassen i år. Sejlmager og OK-sejler Jørgen Holm fra Green Sails
forklarer:
”En blød kulfibermast er opskriften for tiden. I starten af 2003, hvor
masten kom frem, mente man, at masterne skulle være stivere, men nu
ved man, at en blød mast gør det lettere at holde båden oprejst i
hårdt vejr, og man kan stadig følge med i mellemluft.”
De populære master, der sælges i dag, kommer fra Holland eller New
Zealand og koster 12.000 kr. Et OK-sejl koster typisk 6500 kr. |
OK-jolle
Længde/bredde/dybgang:
4/1,42/0,90 m
Vægt uden ror, sværd og rig:
72 kg
Sejlareal: 8,25 m²
Nypris: 75.000 kr.
Design: Knud Olsen, Bandholm
Klasseorganisation: www.okjolle.dk
|
Klassen tiltrækker selvbyggere
Selvom Laser-jollen gjorde et stort indhug i
OK-klassens medlemsskare, da den kom til i 70’erne, er OK-jollen i dag
landets største enmandsjolle for voksne mellem 35 og 60 år. Det
skyldes ikke mindst, at mange fristes af selv at montere dæk og
beslag. For to år siden begyndte bådebyggeren Ole Engblom at støbe
OK-joller med det svenske mærke Delfs. Så kan mange sejlere selv sætte
dækket på eller få en håndværker til det. Sejlklar står en OK-jolle i
ca. 75.000 kr. Man kan også købe en komplet jolle hos Oddersborg i
Gudme. Et lille bådeværft der laver de flotteste joller med et dæk i
mahogni.
I Århus har designer og bådebygger Jan Pedersen skabt et koncept i
træ. Man køber ganske enkelt et samlesæt. De seneste fire år er der
blevet bygget 40 nye OK-joller, og der ses mange håndværkere i
klassen. En forklaring på den pæne fremgang har formanden Bo Teglers
fra Sejlklubben Frem:
”Mange kan godt lide at bygge både, men vi er også en klasse, der
knytter venskaber på tværs af alle sociale skel. Og i en OK-jolle kan
man dyrke national og international sejlads uden at skulle droppe
arbejde og familie.” |
BÅDMAGASINET NUMMER 12 2007 |
|