Tysk Mesterskab 2019

Steinhuder Meer, Tyskland
D. 3-6/10-2019

Se resultatlisten her

7 danske Wanna-Be søhelte tog til Steinhuder Meer for at deltage i Tysk Mesterskab sammen med knapt 70 andre.

Steinhuder Meer er en sø vest for Hannover, større end de fleste danske fjorde, men med mindre vand end en oversvømmet Lyngbyvej. Hyggelige omgivelser med sædvanlig tysk organisation, stor gæstfrihed og udsøgt forplejning gjorde at man kortvarigt glemte hvor pissekoldt det var.

Sejladserne blev afviklet med stor præcision og myndighed på trods af vanskelige forhold med store vindspring og en start-ivrig OK-klasse.

Torsdag og fredag fik vi hver 2 sejladser i hus i 3-5m/sek. Tomasz fra Polen lagde fra land med 2 suveræne førstepladser. Bo P var bedste dansker med 4 top-10 placeringer. For mit eget vedkommende fik jeg i anden sejlads en tredjeplads, som ved fintællingen desværre viste sig at være en BFD. Hændelsen kunne nærmest betegnes som en ene-ulykke da jeg slet ikke var presset, men blot ivrig efter at komme afsted. Thomas Meyer var dog dobbelt så tændt og måtte indkassere 2 stk overtrådt!

Lørdag var vinden droppet til 2-4 med store vindspring som varede længere end et opkryds, hvilket gav en del udskiftning i top og bund. Både Malte, Søren Sigurdsson var med helt fremme i en sejlads som blev afblæste ved topmærket. I den efterfølgende sejlads Joe Schubert tog revanche og rundede første mærke som etter og mistede kun 3 både i resten af sejladsen under svære forhold, hvor undertegnede med nød og næppe fik en 49’ plads i hus. Gunter, som nok havde en af de hurtigste knallerter på havnen, var næsten altid med fra start, men blev ofte også offer for den ustabile vind.

En af de gode ting ved at være en gruppe afsted er at vi efterfølgende får delt vores op-og nedture og får et nye perspektiver på situationen. Jeg fik b.la. nogle gode råd af Bo P så jeg skiftede til et gammelt sejl lavet til en anden mast, der bare fløj afsted. Om det var et råd fra os til Bo P ved jeg ikke, men pludseligt solgte han sin båd til højstbydende og så var han for hjemadgående for at købe en ny.

Søndag var jeg tidligt ude for at tjekke vind og for at bearbejde lørdagens skuffende 49’plads. Som de vietnamesiske piger siger: ”The early bird gets the biggest worm”, og missionen lykkedes så jeg lige akkurat fik hevet en samlet 10’ende plads hjem, mens Gunter faldt en plads tilbage til en samlet 7’ende plads.

Det er bemærkelsesværdigt at top-10 udgøres af 7 nationaliteter, hvilket understreger OK-klassens bredde. Lidt ærgerligt at 5 danskere måtte melde afbud da vi godt kunne have domineret feltet tror jeg.

Stor tak arrangørerne for et vellykket arrangement, som de kvitterede med at flytte næste års Tysk Mesterskab til tidligere på sæsonen. Så jeg tror vi ses der.44.3(a)