Nyheder
Minitest af BIG-Jollen
De ca. 30 minutters testsejlads mest var omgærdet af euroforisk stemning og dejlige planeture.
Straks da båden lå for svaj ved broen kunne det ses at den lå højt og var relativ "levende" at se på, - og de første 200 meter ud af havnehullet kunne jeg mærke at den reagerede hurtigt, konsekvent men præcist. Ved normal vægtkompensering blev det hurtigt omsat til fart og stabilitet. Nuvel, det var første tur i ok-jolle i år - men min første fornemmelse af et lidt forandret reaktions-mønster var ikke at tage fejl af.
Vinden var i øst på Ebeltoft Vig, det betød fladt vand og 5 - 10 m/s, i meget skiftende fralandsvind.
Straks på slørbenet tog båden fart og den kom forbavsende hurtigt op at plane selv om jeg sad og fumlede med de nye liner. BIG-Jollen ligger lidt mere på næsen og den spidse stævn kløver vandet fint. Jollen "stejler" ikke så meget på slørsejlads, som trods vægtkompensering ellers ville få den til at bremse noget op mellem pustene (eller bølgerne).
Jeg er naturligvis spændt på hvordan jollen er, også på dette felt, sammenlignet med de andre ok-typer. Nuvel, der skal naturligvis arbejdes meget mere med trim og vægtfordelingen fremover for at lære bådens muligheder/begrænsninger at kende.
Da løjgangen går helt ud på dækket kan den trimmes fint ned, dog skal masten generelt justeres nogen mere bagover (via mastespor).
Næsen bider godt fat i søen under alle forhold, på slør i bølger er hurtig reaktion nødvendig, på kryds tilføres retningsstabilitet.
På krydset føles den måske lidt sværere at få bøffet helt ned til vandret (i ca. 7-8 m/s) end på mine hidtidige ok-ere, - jeg føler umiddelbart ikke det går ud over farten/højden så længe det kun drejer sig om op til max. 5 - 8 grader. Vi får se.
Min fornemmelse er, at båden generelt enten skal trimmes fladere eller sejles (peges) lavere end normalt. Alternativt skal der hænges mere, eller man skal op i vægt. Farttræning med andre både vil mere præcist afsløre forskellene.
Læns er pt. ikke afprøvet tilstrækkeligt.
Man sidder fint (puder eftermonteres dog) og alt fungerer stort set som det skal. Der skal i den kommende tid arbejdes med at få sejlcentret korrekt placeret så der skabes optimal balance. Altså korrektioner i mastespor, trim, og vægtfordeling. Rorbalancen er meget fin, så vidt jeg husker også ved høj fart/planing. Præcis styring er nødvendig under alle forhold, jollen er mere konsekvent og virker mindre taknemmelig.
Alt i alt en flot og spændende jolle som jeg i den kommende tid glæder mig meget til at lære nærmere at kende. Samlekonceptet er genialt, - man bygger ikke jollen man samler den !!
...om den er hurtig ??? - ja naturligvis!
Mange hilsener fra Ebeltoft
Claus Deichgräber
DEN-1353, BIG-ONE
De seneste kommentarer til nyheder:
D. 12. juni 2022
D. 8. juni 2022