Med 62 tilmeldte og som nybegyndere i klassen var det med store
forventninger at vi drog afsted til Warnemünde.
Ved ankomsten kunne vi allerede se Tyskere og Polakker havde en anden og
mere pragmatisk tilgang til klassen som mange danske ok sejlere kunne lære
en del af. Her var joller fra 1974 med metalsvær samt en del med alumaster,
hvilket afspejler af man ikke behøver det nyeste udstyr for at opleve glæden
ved at sejle OK jolle.
Men glæden ved at sejle OK havde åbentbart også trukket de bedste Ok sejler
fra den anden side af jorden til, med 5 deltager fra Newzeeland samt de
bedste fra UK, Polen og Tyskland. Der stille også én fra Spanien op, det
viste sig dog at være Kaptajn Bob som havde udvidet sin talent rekutering og
startet et internationalt udviklingsprogram op.
Fredags sejladser blev afviklet i mellem 8-11 sek. Og 1. sejllads blev for
flere danske vedkommende katastrofalt i det Kaptajen og Chr. Hedlund kom for
sent til start men være endnu Jørgen L førte hele sejladsen og en
misforståelse ved sidste bundmærke omkring afkortning af banen sendte Jørgen
ned på en 21 plads.
Forøvrigt et fantastisk syn når man ser et felt på 60 OK joller starte,
knapt så fantastisk oplevelse når man selv ligge ved topmærket !!
Efter 1. dagen var bedste dansker en helt super sejlende Christian O, 4
Jørgen L, 11 og Texas John S, 12
Lørdag:
Efter en nat hvor de fleste sejlede havde hængt igennem hele natten for at
forhindre deres telt i at forstyre flytrafikken, var der en del frafald til
dagens sejladser. Med 11-15 meter fra vest og bølger høje som HT busser var
OK klassen den eneste klasse som kapsejlads kommiteen lod starte, hvilket
bevidner stor tillid til OK sejlerne.
Som dårlig svømmer og med vandskræk var undertegnede strækt motiveret til at
blive i jollen, hvilket vidste sig at være svært for selv de mest rutineret
sejlere.
Undertegnede sejlads endte dog også med en nærgående betragtning forårets
polerarbejde af bunden. Efter den første kæntring i jollen nogensinde var
dagens aha oplevelse at åbne bailer fungere perfekt som klatregreb.
Med denne debut som omvendt sømærke var der flere som jeg der valgte at
sejle i havn, bl.a mere rutineret sejlere hvilket gjorde tilbagetrækningen
mindre traumatisk.
Efter at have ført dagens sejlads kom den regerende verdensmester Nick Craig
ind med brækket mast. Episoden viste sig at være en klasikker i OK jollen –
væltede ved slagmærket og mastetoppen ramte bunden og knæk ... Surt.
Resutater efter dagen sejlads som før øvrigt var på 7,8 mil, ren Lundeborg
bane ! ! Karsten Hitz 1, Christian O. 5, Jørgen L. 8 og John S. 10, og
Jørgen Holm 19.
John S havde ifølge Chr. O en fantastisk fart på kryds i den hårde luft og
var umulig at indhente. Dette skyldes sikkert hans høje vægt på 73 kg....
tankevækkende !!!!
Søndag:
Endnu en nat med forstyrelse af lufttrafikken stod vi op til en ny dag med
11-15 meter samt en krop som føltes som om at dødsstivheden allerede var
indtruffet.
Denne dag bød dog på aftagende vind og havde lokket flere sejlere på banen,
flere måtte dog allerede på vej ud revidere deres beslutning.
Viden flovede dog af til 8-10 meter og det blev til 2 fantastiske sejladser
i høj sol og frisk vind.
Resultat
1 GER Karsten Hitz
2 NEZ Mark Perrow
3 GEB Nick Craig
Samlet danske resutat.
7 DEN 1304 Christian Olesen
8 DEN 1364 Jørgen Lindhartsen
13 DEN 1303 John Skjolby
21 DEN 1324 Bo Teglers
28 DEN 1275 Chr. Hedlund
31 DEN 1214 Jørgen Holm
39 DEN 1330 Jonas Borup
41 DEN 1265 Malte Pedersen
58 ESP 3 Andres Blasco
Det var en fornøjelse at opleve den stemning og entusiasme der er omkring OK
sejlads i udlandet og jeg håber inderligt at vi i de kommende sæsoner kan få
aktiveret alt det ubenyttet guld som står rundt omkring i garager og på
havne således at vi kan øge bredden og skabe en endnu mere atraktiv OK
klasse i DK.
De bedste hilsner
DEN 1275
Christian Hedlund
Billeder fra stævnet