Din Mening
Okjolle klubbens debat side, her kan du give din mening til kende:
Navn: Troels
Mirakel Mogens sendt til tælling
Sensation: Michael Nielsen slår Mirakel Mogens i Vallensbæks juledistance i dag, hvor Bo Teglers serverede mad bagefter. Hos Finnjollerne slog Günter Arndt sin klubkammerat Jesper Petersen. Jan Larsen underholdte til julefrokost. Og Mogens røg ingen cigaretter (under maden)
Bølgerne var kæmpe ud for Vallensbæk Havn, fik jeg afvide. Ingen blev søsyge, da det meste af sejladsen foregik i havn. Referat følger forhåbentlig fra en af drengene, der sejlede med.
Sensation: Michael Nielsen slår Mirakel Mogens i Vallensbæks juledistance i dag, hvor Bo Teglers serverede mad bagefter. Hos Finnjollerne slog Günter Arndt sin klubkammerat Jesper Petersen. Jan Larsen underholdte til julefrokost. Og Mogens røg ingen cigaretter (under maden)

Bølgerne var kæmpe ud for Vallensbæk Havn, fik jeg afvide. Ingen blev søsyge, da det meste af sejladsen foregik i havn. Referat følger forhåbentlig fra en af drengene, der sejlede med.
25. november 2006 - 23:53
Navn: Frank Petersen
1289
Hej alle sejler.Er der nogle der ved noget om hvor man kan låne en form til af støbe et dæk til sin ok jolle ????? hej fra Frank
23. november 2006 - 19:51
Navn: Liller
1359
Hej TV
Se grejbørsen anonce 124.
mvh. liller
Se grejbørsen anonce 124.
mvh. liller

22. november 2006 - 20:17
Navn: Tv
Hej Igen
"Klubjollen" har været nævnt et par gange. Er det en form man kan låne af OK klubben?
MVH
TV
"Klubjollen" har været nævnt et par gange. Er det en form man kan låne af OK klubben?
MVH
TV
22. november 2006 - 15:50
Navn: Liller
1359
Jej glemte lige det omkring at jollerne føles forskellige at sejle i det er hovedsagelig et spørgsmål om hvordan vægten er fordelt i jollen. Ligger vægten i enderne eller fordelt jævnt sejler den som en færge , er vægten koncentreret i midten er jollen mere livlig. Tag feks.
mvh. liller
mvh. liller

22. november 2006 - 11:04
Navn: Liller
1359
Hej TV
Målereglen giver en tolerance på stort set alle mål på +/- 10 mm på alle nominelle mål. Og det betyder at man kan ændre en del på skrovets sejl egenskaber. Jeg har siden 1995 kontrolmålt tre forskellige delf skrog 2 stk. fra Janne Nysted og 1 stk. KTM( dansk kopi) de svinger max 2mm på målene
mvh. liller
Målereglen giver en tolerance på stort set alle mål på +/- 10 mm på alle nominelle mål. Og det betyder at man kan ændre en del på skrovets sejl egenskaber. Jeg har siden 1995 kontrolmålt tre forskellige delf skrog 2 stk. fra Janne Nysted og 1 stk. KTM( dansk kopi) de svinger max 2mm på målene
mvh. liller

22. november 2006 - 11:00
Navn: Visler
Den 1246
Ivan har en pointe, det er ud og prøve forskellige joller, selv på f.eks. 2 delfs joller kan der f.eks. være stor forskel .
21. november 2006 - 19:39
Navn: Kaptajn Bob
Den 1324
Efter lidt aktivt arbejde er vi nu oppe på 17 spisende til julefrokosten på Lørdag. Nye sejlere er også mere end velkomne hvor de helt sikkert ville kunne få alle de svar på skrogfaconer, laktyper, epoxytyper, masteudbøjninger de måtte ønske. Jollebyggerguruen Tommy Nordfalk har nemlig også meldt sin ankomst.
.
Da det er mig der står for maden kan I forsat tilmelde jer ved at sende mig en mail. Jeg regner med at vi spiser om kring klokken 14:30 eller senere.

Da det er mig der står for maden kan I forsat tilmelde jer ved at sende mig en mail. Jeg regner med at vi spiser om kring klokken 14:30 eller senere.
21. november 2006 - 18:33
Navn: Tv
Liller, Visler og Ivan mange tak for jeres svar.
I klassereglerne er faconen lagt delvist fast. Er det rigtigt forstået, at frihedsgraden ligger i faconen mellem STN1, STN2 og STN3; samt i tolerancen på målene i de 4 stations? Sidstnævnte har jeg dog ikke fundet.
MVH
TV
I klassereglerne er faconen lagt delvist fast. Er det rigtigt forstået, at frihedsgraden ligger i faconen mellem STN1, STN2 og STN3; samt i tolerancen på målene i de 4 stations? Sidstnævnte har jeg dog ikke fundet.
MVH
TV
21. november 2006 - 18:11
Navn: Ivan
DEN 1322
Erfaring fra en let sejler!
Med mine 80.1 kg må jeg vel høre til de lette ag ok-jollesejlerne i DK.
Min erfaring er at man skal hænge mere i Klubjollen og Hylanderjollen set i forhold til Delfjollen, Oddersborg-, Heinjollen samt min egen Icebraker.
Hylanderjollen og Klubjollen flyder med shinen højere, ide de har mere opdrift omkring centerlinien. Jørgen L mener også at han skal hænge mere i Hylanderjollen end i Delfjollen.
Mit beste råd er at prøve forskellige joller og så overveje om man er tilfreds med at være hurtigt i let luft, eller om man også gerne vil kunne hænge på når det blæser.
Med mine 80.1 kg må jeg vel høre til de lette ag ok-jollesejlerne i DK.
Min erfaring er at man skal hænge mere i Klubjollen og Hylanderjollen set i forhold til Delfjollen, Oddersborg-, Heinjollen samt min egen Icebraker.
Hylanderjollen og Klubjollen flyder med shinen højere, ide de har mere opdrift omkring centerlinien. Jørgen L mener også at han skal hænge mere i Hylanderjollen end i Delfjollen.
Mit beste råd er at prøve forskellige joller og så overveje om man er tilfreds med at være hurtigt i let luft, eller om man også gerne vil kunne hænge på når det blæser.
21. november 2006 - 15:45
Navn: Visler
Ikke vejr til at sejle 

21. november 2006 - 13:26
Navn: Liller
1359
Hej Visler
Hvilken kommentar har du til denne mail ?
Det blæser i dag.
mvh. liller
Hvilken kommentar har du til denne mail ?
Det blæser i dag.
mvh. liller











21. november 2006 - 07:53
Navn: Kaptajn Bob
den 1324
Tommy skrev i sin tid en guide til OK-Joller under OK info. Den hedder "Sådan får man fat i en OK-Jolle", den kunne godt bruge en opdatering da den er før kulmasternes tid og priserne har ændret sig lidt på 5 år. Men ellers er den anbefalelsesværdig.
20. november 2006 - 22:46
Navn: Visler
Der er da vist ikke mange af de hurtige der har 5 kg bly. JL sejler f.eks. i joller der vejer lidt over min. Sjovt nok er der mange ok sejlere der bruge tid og energi på at vægtoptimere, men knapt så mange der tænker på de selv kan smide et par kg og opnå meget mere på den måde. Så hvor meget er det vægten af jollen betyder når det kommer til stykket...er der så vigtigt når alt kommer til alt. Et personligt vægt tab på f.eks. 5 kg er noget der kan mærkes ned af bakke....
20. november 2006 - 20:17
Navn: Henrik Søgren
1359
Endnu en kommentar til TV .
Jeg mener at erfaringen har vist at det drejer sig om at få en jolle med max bly dvs. 5 kg på foreste skot i cockpittet , det er det vigtigste. Dernæst er det de flestes erfaring at jollen skal være så flad som mulig i længderetningen , den fladeste seriefremstillede jolle er hylanderjollen , denæst kommer delfjollen der er en lille smule dybere ved agterskottet i cockpittet ca 5 mm ( her taler jeg om den svenske og den danske , de er 100% identiske )
mvh. liller
Jeg mener at erfaringen har vist at det drejer sig om at få en jolle med max bly dvs. 5 kg på foreste skot i cockpittet , det er det vigtigste. Dernæst er det de flestes erfaring at jollen skal være så flad som mulig i længderetningen , den fladeste seriefremstillede jolle er hylanderjollen , denæst kommer delfjollen der er en lille smule dybere ved agterskottet i cockpittet ca 5 mm ( her taler jeg om den svenske og den danske , de er 100% identiske )
mvh. liller

20. november 2006 - 15:03