Din Mening
Okjolle klubbens debat side, her kan du give din mening til kende:
Navn: Svend Jakobsen
112
Endnu engang tillader jeg mig, at skrive en indlæg til OK'ernes hjemmeside, selv om jeg stadig må "nøjes" med en tykmandsjollesejle! Spørgsmålet om to/tre joller skal nok ses i historisk lys. Det var vigtigt for jollens "fædre" at OK'en var en billig båd, der kunne betales af stort set alle. Derfor måtte man ikke indføre ændringer der gjorde jolle væsentlig dyrere, hvis disse ikke var stærkt nødvendige. På generalforsamlingerne i OKDIA i 60'erne blev det utallige gang foreslået, at man kun måtte anvende et sejl og en mast til mesterskabsejladserne. Ideen var at ingen skulle have fordel af at have mange sejl/Master til forskellige forhold. Dette havde rimelig opbakning, men blev dog aldrig vedtaget. At forestille sig, at man havde to eller tre joller, og så man kunne vælge alt after forholdene, var den gang helt utopisk. Men tiderne er jo skiftet, og velstanden her og andre steder er steget betydelig, så mon ikke det kan ses som akseptabelt at have flere joller. To fuldt færdige OK'er koster jo "kun" det samme som en trediedel folkebåd eller een juniorbåd så de gamle argumenter for at begrænse grejet er næppe valide i dag. Så personlige numre vil være en stor hjælp til de "millionærer" der har flere både, og så gælder jeg bare om at skynde sig at blive "millionær"!Hilsen til OK erne.
22. januar 2014 - 10:51
Navn: Strandberg
1430
Lauge har ret i at det ikke længere,har den store betydning at sejlnr hugges i båden. Da vi nu har isaf plaque i båden.Men det er vist heller ikke det,det handler om. Budskabet er at vi skal sejle med det nr. båden fik da den bliver klasset.
21. januar 2014 - 22:00
Navn: Lauge
Hej strandberg.. Jeg tror der er rigelig opbakning fra både Sverige og Polen, som jo ulig Danmark er storforbruger af disse personlige nr. Dette er en helt uselvisk sag for mig, da jeg kun har een Jolle. jeg studser bare over at ingen har kunnet give mig en fornuftigt forklaring på denne regel, inkl. Reglen om at skulle mejsle DEN nr. I jollen. Joller skifter ejere på tværs af grænser og så skal denne tatovering af jollen ændres..hvorfor? Den har jo en udemærket identifikation i form af building fee med ISAF serie nr. Som i øvrigt også fremgår af målerbrevet.. Altså dem der har gyldige af sådanne.
Jeg kan næsten forstå at der ikke er opbakning for et ændrings forslag, og uanset strander den i Okdia.
Okdia vil håndhæve dette ved alle World Ranking sejladser, hvilket inkl, alle nationale mesterskaber..
Jeg kan næsten forstå at der ikke er opbakning for et ændrings forslag, og uanset strander den i Okdia.
Okdia vil håndhæve dette ved alle World Ranking sejladser, hvilket inkl, alle nationale mesterskaber..
21. januar 2014 - 20:45
Navn: Rene
Det vel den danske fleet der delvis er skyld i at OKDIA nu vælger at stramme op, i 2013 sæsonen var det vel ca. 50% af fleeten der sejlede med fejlagtigt eller slet ingen sejl nr.
Så i stedet for at tale negativt om klassereglerne, der i øvrigt fungere ganske ude mærket, ville måske være bedre bare at få skiftet sejl nr. så det passer med skroget.
Man kunne forstille at grunden til at sejl nr og skrog skal matche er at det bliver markant nemmere at kontrollere om båden er målt.
Det er heller ikke rigtigt at en kapsejlads komite kan dispensere for klasseregler.
Så i stedet for at tale negativt om klassereglerne, der i øvrigt fungere ganske ude mærket, ville måske være bedre bare at få skiftet sejl nr. så det passer med skroget.
Man kunne forstille at grunden til at sejl nr og skrog skal matche er at det bliver markant nemmere at kontrollere om båden er målt.
Det er heller ikke rigtigt at en kapsejlads komite kan dispensere for klasseregler.
21. januar 2014 - 20:20
Navn: Jesper Andersen
DEN 981
Enig Strandberg, man sejler med det sejlnr. der passer til sin jolle
Det er OKDIA der styrer det.


21. januar 2014 - 18:31
Navn: Strandberg
Næstformand
@Lauge
Generalforsamlingen 2012 pålagde bestyrelsen ,at arbejde på er forslag om
Personlige nr.
Den opgave påtog jeg mig,men jeg har ikke kunne finde den store støtte fra de andre lande.Og slet ikke fra teknisk kommittes formand. Derfor og fordi ingen i den siddende bestyrelse har et bankene hjerte for PS er denne opgave blevet nedprioriteret til fordel for andre opgaver.
Bestyrelsens holdning er den samme som klassemålerens, vi bakker op om OKDIA og sejle efter klassereglerne.
Generalforsamlingen 2012 pålagde bestyrelsen ,at arbejde på er forslag om
Personlige nr.
Den opgave påtog jeg mig,men jeg har ikke kunne finde den store støtte fra de andre lande.Og slet ikke fra teknisk kommittes formand. Derfor og fordi ingen i den siddende bestyrelse har et bankene hjerte for PS er denne opgave blevet nedprioriteret til fordel for andre opgaver.
Bestyrelsens holdning er den samme som klassemålerens, vi bakker op om OKDIA og sejle efter klassereglerne.
21. januar 2014 - 17:57
Navn: Lauge
WdlikeDEN10
Enig Strandberg regler er til for at blive overholdt, uanset hvor regide og gammeldags de end er. Sidste gang klassen tog et kvantespring mod det 2100 århundrede var vel med indførelsen af Carbon master, siden er det blot blevet mere regidt senest ved indførelsen af building licence til masterne.
Kunne være interessant at høre bestyrelsens holdning til Pers nr. Der skal stemmes til EM går der rygter om?
Kunne være interessant at høre bestyrelsens holdning til Pers nr. Der skal stemmes til EM går der rygter om?
21. januar 2014 - 17:00
Navn: Rasmus
1425
Jeg er en afsindige heldige som skal bygge Hedelunds nye model af vores elskede OK. Strandberg har på sin hjemmeside nogen rigtige fine løsninger på dækslayout. Der er mange muligheder som er rigtigt fedt. Men det kunne være rigtigt godt at få nogen forslag og erfaring med
de forskellige måder man kan trække vores snore .
Rasmus
de forskellige måder man kan trække vores snore .
Rasmus
21. januar 2014 - 15:47
Navn: Strandberg
måler
Der er jo sådan set ikke noget sprængfarligt i det statement. Klasse reglerne er som de hele tiden har været. Nu vil OKDIA bare gerne have at alle overholder dem. Lad os da støtte dem i det.

21. januar 2014 - 14:02
Navn: Mik Mak
DEN 11
Hej Lauge , undskyld men det var vist en ordenlig gang sludder du fik reved af dig med hensyn til telmelding og den slaks. jeg kan godt forklare dig hvorfor men prøv lige og vend den med digselv og se hvad konsekvensen da vil blive. Jeg tror du forstår.
Hav en god dag.
Hav en god dag.
21. januar 2014 - 13:11
Navn: Jespersommer
den1316
Dejligt at se, hvor langt vi kommer omkring emnemæssigt her på sitet. Tænk på alt det der har været skrevet bare i denne måned - hvor kan man ellers lufte både regeltolkninger og massageønsker mm.?. Jeg synes det vidner om, hvor meget alle bag indlægene brænder for klassen, og hvor meget vi trænger til at komme på vandet.

21. januar 2014 - 11:59
Navn: Lauge
Altså hele den terminologi der benyttes, knytter sig til fartøjet, hvor det iflg min mening bør knyttes til den enkelte person/ udøver i klassen. Dette gælder specielt i eenmands joller. Hvis man skulle køre den helt ud, ville det give mening at skrive sit ISAF id i sejlet feks DENJL16. Vi tilmelder jo personen og ikke i den forstand jollen. Jollen er jo bare et redskab!
21. januar 2014 - 10:17
Navn: Lauge
DEN 10
Jeg læser okdias fortolkning særdeles firkantet
"In simple terms, the Sail Number allocated to you by your National Authority, the number engraved in your boat, the number on your measurement certificate and the number on your sail must all be the same"
"In simple terms, the Sail Number allocated to you by your National Authority, the number engraved in your boat, the number on your measurement certificate and the number on your sail must all be the same"
21. januar 2014 - 09:24
Navn: Kof.
Den klare vi også, se priser på www.happy.com ny kæde af kælderbutikker.
21. januar 2014 - 09:21
Navn: Hedlund
Kof jeg trænger til massage har du tid ?

21. januar 2014 - 09:09