Af landstræneren
Måling
Fredag og
lørdag blev der målt joller og udstyr. Målingen blev udført med Henrik
Søgren som ansvarlig chefmåler og med halvdelen af det danske hold som
undermålere.
OKDIA har købt en ny
jig og den er uhyre præcis. Den sænkes ned over jollen, der ligger med
bunden i vejret og så kan alle jollens mål kontrolleres, bogstavelig
talt med en tolerance på mindre end en tiendedel af en millimeter.
Det kom bag på en
hel del af sejlerne og det gav nogle overraskelser.
En del joller var
for fx korte i stævnen i vandlinien. Nogle Hylander-både havde andre
problemer og fejlen var her den samme på dem alle sammen: Ved station 2
sidder chinen for højt i forhold til basislinien. 5 joller manglede
mellem 3 og 10 mm. Det gav en del spartel-arbejde. Det kan nok være at
landstræneren fik hentet Hylander båden DEN 1341 i Hvidovre og gav den
en tur i jiggen. Den bestod.
Det største hit var
ellers et helt andet: På rigtig mange joller var kølbolten placeret så
langt agter, at den var langt udenfor måletolerancerne, selv med en
flink måler. Det gav problemer. Nogle skar resolut hul i dækket og
flyttede bolten. Andre monterede – og sejlede - med en påmonteret
finerplade på agterspejlet. Det giver større måleafstand til bolten og
kan lade sig gøre, hvis jollen i øvrigt ikke forvejen er oppe på max.
totallængde. Ret hysterisk. En enkelt belgisk sejler gik helt i sort og
ville hjem straks. Det udløste noget idiotisk tumult.
En del ror og sværd
kunne ikke klare 20 mm testen. De blev slebet ned og det faldt i hak.
Sejlene voldte ikke
de store problemer, men det gjorde målingen af mast og bom. Af de 70-75
målte master var der kun en håndfuld, der gled glat igennem i første
forsøg. Manglende målemærker, forkert placerede målemærker, for lette
master og master, der ikke bestod vippetesten, var dagens orden. Det
hele kunne rettes uden de store problemer. Der var tynde blyplader til
rådighed.
Vejningen af
jollerne var tilfredsstillende. Næsten alle lå mellem 72 kg og 74 kg.
Kun et par stykker var undervægtige og kun med nogle få hundrede gram.
Enkelte joller var let overvægtige, fx DEN 1330 på 75.5 kg. Det er en
nybygget Oddersborg-jolle, så det overrasker.
Coaching
Det
danske hold havde Per Baagøe som coach fra søndag til onsdag og med
undertegnede som assist. Torsdag til lørdag var assist’en så steget i
graderne og udnævnt til landstræner. Mindre kunne ikke gøre det.
Der blev målt strøm
over hele banen forud for hver start og det blev videreformidlet til
sejlerne umiddelbart inden starten. Ved starten blev følgebåden placeret
i forlængelse af startlinien så læ startende både havde lettere ved at
pejle linien. Båden lå meget præcist hver gang, men det forhindrede
selvsagt ikke, at tyvstartende både mente at den lå forkert. Det gjorde
den ikke.
Der var evaluering
hver dag efter sejladserne og det var mit indtryk, at sejlerne havde et
meget stort udbytte af evalueringsmødet.
Følgebåden var
lastet med proviant og drikkelse og grej, og der blev da også udført et
par mindre reparationer undervejs.
Med følgebåden
placeret ca. 100 meter på toppen af de førende både var det forbløffende
nemt at se hvor på banen der var tryk og hvilken side der var favorabel.
Hvorfor det så skal være så helvedes svært når man sidder i jollen,
lader sig ikke lige forklare.
Det blev endnu
engang understreget at fløjhug er farlige og sejlads midt på banen
betaler sig i det lange løb. Kaptajnen var formentlig feltets mest
aktive fløjhugger. Bobbyboy sejlede med både høj og lav fart forskellige
steder hen på banen.
Økonomi
Bestyrelsen havde i forvejen besluttet at give en middag for hele
lejren. Det skete, og det kostede 15.000 kr. Per Baagøe, brændstof
(50-60 liter pr. dag) og følgebåd kostede ca. 12.000 kr. Løse udgifter
ca. 3-5.000 kr., i alt ca. 30.000 kr. På generalforsamlingen i Bisserup
blev det oplyst at formuen var på 70.000 kr. og det er altså den, der er
spist af. Vi har fortsat 40.000 kr. i behold og de sidder ikke løst.
OKDIA’s
generalforsamling
Greg
Wilcox blev valgt som president efter Thomas Hansson-Mild og en polak,
hvis navn jeg ikke erindrer i skrivende stund, blev vice-president og
efter kampvalg med vor egen Jesper Petersen. Forslagene om accept af
kulfiber i ror og sværd + minimumsvægt blev stemt ned, men bredden på
protection-strip på samme blev begrænset til 20 mm. Baneforslaget blev
accepteret og til nationale stævner må der gerne sejles med laminerede
sejl. Regnskabet blev godkendt. VM i 2007 skal holdes i Warnemünde.
Dommer og baner
Der var lidt kluns med startlinien de første par dage, og der var et
enkelt bundmærke, der først kom på plads samtidig med at feltet nåede
frem, men generelt var der styr på banerne.
Der var lidt
procedurefejl undervejs, et glemt 4-minutters skud, lidt usikkerhed med
signalflagene hist og her og i øvrigt flittigt brug af sort flag ved
starterne. Dommeren var kompetent, men præsterede alligevel nogle
særprægede beslutninger ind i mellem. Udbredt utilfredshed var der, da
der torsdag kun skulle sejles en sejlads i perfekt vejr og med en
vejrudsigt for fredag, der lovede grimt vejr og hvor der så heller ikke
blev sejlet.
Der var to jurybåde,
der uddelte straffe, og der var en del der rullede og pumpede på skære-
og lænsesiderne, men de fik det lært.
Højskolen
Det hele
virkede, alle fik noget at spise, alle fik sovet det de skulle og
drukket det de skulle. Bureauet kørte upåklageligt og effektivt, der var
plads nok til biler, joller, telte og grej og udsigten var ren
postkort-idyl. Et par mindre kritikpunkter kan man da godt grave frem.
Der var afgjort for lidt plads på slæbestedet og der manglede en
vandslange samme sted.
Resultatet
4 danske både i top 10 og de øvrige deltagere rimeligt placeret er
ganske tilfredsstillende og en markant fremgang i forhold til VM i 2004.
7. sejlads var særlig flot med etapesejr til Mirakel-Mogens og med 4
danske både på de 4 første pladser og også som nummer 8, 11 og 13. Vi
kan godt være med. Vallensbæk-træningen har kastet noget af sig.
Ellers
DEN 1303
måtte trække sig fra stævnet pga en rygskade. Frank Englund (i
liniebåden, Per Sørensen (i bureauet) og undertegnede (i følgebåden) var
til stede hele ugen. Jesper Andersen var på dommerbåden torsdag og
fredag. 7-8 OK-jollesejlere lagde også vejen forbi for at se på.
Det skal også med at
australierne mødte frem med nogle helt nye 100% glasfiberbåde, som så
meget attraktive ud, og som både var hurtige og rimeligt billige. C-Tech
havde leveret meget fine nye ror til Kiwi-bådene, støbt i to skaller og
med skumkerne. Det vender vi tilbage til.
Skælskør Sejlklub,
og ikke mindst Karl-Erik og hans hold af raceofficers, officials og
hjælpere og sponsorer skal have en hjertevarm tak fra Dansk
OK-jolleklub. Og der skal siges tak til deltagerne fra 8 lande, uden
hvilke stævnet blot ville have været et pust i sivet – ligesom livet.
Tommy Nordfalk