Jeg ser to grundlæggende forskelle på kulmasten i forhold til alu. master.
1. Metals udbøjning er bestemt af metallets flyde punkt dvs. det punkt, hvor
det for en blivende deformation. Dette betyder at masten bliver stivere
jo mere den bøjer. Kulmasten har ikke noget flydepunkt og vil derfor
blive ved med at bøje.
2. Kulfiber har en mindre vægtfylde ind alu. Derfor vil dens egen energi
eller enertien være mindre. Dette medfører at masten for hurtigere
bevægelser.
Sejlet til en kulmast må pga. masten vil bukke mere have mere mastekurve. Det lyder
nemt, men det går ikke at bare rette sit gamle sejl eller sejlmageren tager sine gamle
modeller og retter mastekurven. Det er temmelig meget 40-50 mm. ekstra. Så de vil
blive noget til den dybe side når der ikke er hevet helt hjem. Så ifølge mine teorier må sejlene have mindre facon i banerne og mere mastekurve.
Det er sikkert de fleste bekendt at jeg siden i foråret har bygget forskellige varianter
af glasfibermaster. Helt tidsspilde har det ikke været. Jeg har fået udviklet sejlet for
disse plastiske master.
Der er en flink finnjolle sejler i Rungsted der solgte mig en ældre Italiensk mast for
en plovmand. Denne blev straks kortet ned til OK længde og ud at sejle. Det var fra
starten ikke helt tosset. Sejlet skulle lige have justeret lidt mastekurve.
Så teori og praksis hænger sammen. Det var da også meget tilfredsstillende at konstatere
at have en fornuftig fart i skibet til klubmesterskabet i Hvidovre.
Det er svært at forklare forskellen på vandet. Det føles på en måde som at sejle
med en stiver mast når der kommer et pust, men det ændre sig til at blive meget
behageligt når masten foresætter med at bukke. Det så ud til at der kommer en
smule mere løft i når vinden kommer eller når man rammer en bølge.
Jeg har helt klart nogle trim problemer der skal løses. Min jolle er blevet mere neutral
på roret så jeg skal prøve at flytte masten. På læns skal man vende sig til at sejle
med mere bomnedhal af hensyn til ændringerne af sejlet. Jeg skal nok også have
generelt lidt mere mastekurve i mit sejl.