Sådan gik målingen til VM

af Frank Visler

 

De startede faktisk en dag før end planlagt, de startede eftermiddagen før måling skulle starte og det var jo rart. De startede med AUS, NZL og GBR. Det er helt fornuftigt da både AUS og NZL som regel møder op mindst et par dage før der skal sejles......vi sidder på terrassen uden for klubhuset da vi hører det første fra målingerne... uha det lyder bestemt ikke godt.
Proctor master på 6 kg + nogle hydralic slanger bliver godkendt uden problemer....det begrundes med at hvis man udelukker folk med disse proctor master ødelægger man jo stævnet !!!!!!! Der knak (vistnok) 3 proctor master under engelskmesterskab så proctor lavede et opslag hvor de skrev at de ville rette en fejl på alle proctor masterne.
Dette foregik i et kæmpe skur (som også blev brugt til måling) og kiwierne smuttede lige ind og kiggede på de master som proctor havde åbnet i forbindelse med denne ændring og tog et par billeder af tilbehøret inde i masterne. Teknisk komite mente ikke at vi havde lov til at åbne masterne i forbindelse med målingen, så det kunne vise sig at være rart at have billederne senere.

(MM har på “din mening” oplyst at der er hjemmel til at åbne og kigge)

Der er flere end os danskere som synes dette lyder absurd...men det kan ikke accepteres at sejlnumre er for store !!! .... der er flere som har haft problemer med sejlnumre og det virker som om målerne er glade for at “fange sejlerne i at sejl numrene er for brede...ja tænk hvilken fordel det er af have for brede sejlnumre...

Nå men klokken bliver lidt mere og dem af os som bor I “fangelejeren” smutter hjemad .... der er lidt aften hygge på telt pladsen og undertegnede har en samtale med et par kiwi'er og ret mange tyskere..vedr måling. Efter nogle øl og en del samtaler virker det som om at vi alle (der var ikke nogle fra England til stede) er meget enige om at der må gøres noget...nu har de haft 1 år til at rette vægten på deres master, men det ser ud til at der rager dem en høst blomst..jeg bakker personligt op bag kiwierne som vil lægge en protest....vi snakker lidt om at det ikke er rart og nok bedre det gøres af en kiwi end af en dansker, da vi kan løbe ind i sprog/fortolknings problemer, som nok er mindre hvis man er fra NZL. Vi drikker nogle flere øl og nyder at det trods alt ikke regner i England :-)

Næste dag: (1. dag med måling iflg. programmet)...

Der måles både i alfabetisk rækkefølge (efter land)..så vi måler første dag :-). Der er en del aktivitet vedr. måling af master, heldigvis har “okdia” opdaget at der er noget galt og i løbet at et par timer er der et opslag vedr. måling og konstruktion af master :-)..dette medfører at os sejlere nu mener at der er styr på det og vi slipper for protester som kunne opfattes som “krig” mellem forskellige lande. Målingen starter officielt og der måles (personligt er jeg ikke overbevist om kvaliteten af denne måling) men den er jo trods alt den samme for alle (som starter måling herfra).

Der er stadig mange sejl som ikke kan godkendes, de afvises pga. vildt “snyderi” og folk har meget travl med at rette sejl på pladsen de næste 2 dage, rette sejl er måske ikke det helt rigtige ordvalg. De fleste har travlt med at klippe af deres sejlnumre, de må kun være 50 mm brede...så de fleste (ud over green sejl) sidder og klipper af deres sejlnumre.....Lindhardtsen må klippe 1,2 mm af sit OK-logo i sejlet

Alt imens vi sidder og leger Jørgen Clevin forsætter målingen, det går desværre lidt som jeg frygtede på forhånd og man tjekker først vægt af masten med div. bom nedhal wire osv. (som iflg. ISAF ikke bør være der) og derefter tjekker man balance punkt.....mens måleren evt. holder wiren til bom nedhalet i hånden !!!.

Anden dag forløber på  samme måde, men desværre har vi ikke taget “opslaget” vedr. mastekonstruktion med hjem, men det må vel snart være tilgængeligt på okdia's hjemme side.

En stille aften smutter en dansk sejler rundt på pladsen og ryster lidt på et par proctor master og finder hurtigt 3 som i hvert fald ikke er bragt i orden. Da man tilsyneladende ikke har målt de master der blev godkendt første dag efter at der er lavet “tolking” af mastereglerne.

Opsummering: Hvis måling skal foregå sådan her er det spild af tid !!!!

Der blev tjekker følgende i forbindelse med målingen:

Højde på bommen over dækket (tror stadig ikke at alle er enige om hvordan det skal måles !!!)
Hvor langt sværdet kan komme ud (mit blev godkendt uden det stop jeg plejer at have på)
Skrog vægten
Vægt af mast
Balancepunkt på mast
Sejl (inkl. måling af numre og Ok mærker)

Mærker på bom blev godkendt, selvom de var 5 mm brede og lavet med tusch....se evt. hvad Bo fik godkendt (kig også på hans skrue på bommen.., tror hans sejl kunne hives 3 cm forbi mærket, ikke for at hænge Bo ud men for at anskuelige gøre hvad der blev godkendt.)

Hans Elkjær købte et sejl der ovre og skulle skifte numre, han spurgte målerne om det var ok at han satte sorte numre i (de gamle var blå) og fik at vide det var ok og sejlet blev godkendt en aussie sejlede med aus + sejl nummer på samme linie !!!!

 

Opsummering: Hvis måling skal foregå sådan her er det spild af tid !!!!

 

Jeg synes personligt at:

Sejler hilsen
Frank Visler

PS!. Min jolle vejede for meget og min mast var 800g for tung..... og ..indrømmer jeg har sejlet med for brede sejlnumre....det er nu naturligvis rette :-)